Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

«Els compositors entren a l'aula», innovació educativa reconeguda a nivell mundial

13 març 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La iniciativa «Els compositors entren a l’aula», coordinada per la UAB i L’Auditori, ha estat reconeguda com una de les 100 innovacions educatives destacades del món, segons l’organització finlanesa The Hundred, que l’ha triat d’entre un total de 3.488 projectes. Aquest projecte porta nou cursos funcionant, i permet a l'alumnat d’entre 7 i 12 anys participar en el procés de creació d’una peça musical pròpia de la mà d'un compositor reconegut i del professorat de música de les escoles de primària. Enguany hi participen 14 escoles de primària de Catalunya i 8 compositors.

CompositorsAulaPabloCarascosa
El compositor Pablo Carrascosa, a una aula de l'Escola Alexandre Galí (Barcelona), escoltant les creacions de l'alumnat, juntament amb la mestra de música Elisenda, i la coordinador del projecte Assumpta Valls.

El projecte «Els compositors entren a l’aula» —que coordinen l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB i el Servei Educatiu de L’Auditori— impulsa que la música contemporània es faci present a les aules de primària a través de la presència del compositor. Es tracta d’una experiència pedagògica innovadora a Catalunya que es construeix sobre tres pilars: la música contemporània, el procés compositiu dels alumnes i la intervenció d’un compositor a l’aula.

En aquest projecte —que és el novè curs que es duu a terme—, hi participen enguany 14 escoles de primària de Catalunya (cinc de Barcelona, La Palma de Cervelló, Torrelles del Llobregat, dos d’Esparreguera, Ullastrell, Terrassa, Cerdanyola del Vallès, Moncada i Reixach i Molins de Rei) i 8 compositors (Agustí Charles, Josep M Guix, Oliver Rappoport, Pablo Carrascosa, Octavi Rumbau, Joan Magrané, Itziar Viloria i Enric Palomar).

L’audició de les obres del compositor a l’aula i la posterior anàlisi permeten processos de creació musical per part dels alumnes, que debaten un dia en una trobada amb el mateix compositor, i finalment mostren i interpreten en públic les obres musicals creades, a l’Auditori (Barcelona). Un dels efectes més positius de l’entrada del compositor a l’aula en relació amb l’aprenentatge és que «desencadena un tipus de motivació molt potent i diferent al voltant de l’aprenentatge del procés compositiu», explica la coordinadora del projecte, Assumpta Valls, de la UAB.

Aquesta setmana s’acaben les visites dels compositors a les aules, abans dels concerts a l’Auditori de Barcelona, que es faran els dies 28, 29 i 30 de març. 

El reconeixement que ha rebut «Els compositors entren a l’aula» els ha arribat de la mà de l’organització finlandesa HundrED —formada per una comunitat d’experts en educació, professors, investigadors, emprenedors, dissenyadors i altres professionals de l’educació— que recull des de 2016 innovacions didàctiques de totes les àrees de l’ensenyament obligatori d’arreu del món, i cada any selecciona les 100 millors innovacions (Hundred Global Collection 2023). Aquest curs partien de 3.488 innovacions educatives.

L’entitat HundrED considera que les innovacions educatives poden ajudar a transformar els sistemes educatius i dotar d’habilitats els estudiants per millorar com a ciutadans. Perquè una innovació sigui acceptada per HundrED, ha de complir dos requisits: ser una millora valuosa i poder-se replicar en altres llocs. El seu objectiu és cercar bones innovacions locals per després poder-les traspassar a l’àmbit internacional.

En el cas del projecte «Els compositors entren a l’aula» s’ha valorat, d’una banda, que és un programa que ha anat creixent amb els anys, que és un model que s’ha sistematitzat i que té possibilitats de ser replicat en altres territoris que valoren l’ensenyament musical, i d’altra banda, que ofereix als alumnes de primària una oportunitat per aprendre, experimentar i estimar la música, així com per treballar en equip i ser creatius.

El projecte està coordinat per la professora Assumpta Valls, del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de la UAB, i l’impulsa el grup de treball Músiques del món Contemporànies i Modernes, de l’Institut de Ciències de l’Educació de la UAB, format per nou mestres de música d’escoles de primària i dues professores de la UAB.

El projecte es va iniciar el curs 2014-2015 amb cinc escoles. Durant el curs 2016-2017, l’Auditori de Barcelona es va sumar a la iniciativa. 

 

Hundred Global Collection 2023: hundred_global_collection_2023_digital.pdf

 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Educació de qualitat

Dins de