Sala de premsa

El programa CROMA es mobilitza per acompanyar infants confinats

Programa Croma

Amb el tancament de les escoles a causa de la crisi de la COVID-19, les classes han passat a fer-se telemàticament però nens i nenes d’entorns desfavorits no es troben en igualtat de condicions per seguir-les. Per fer front a aquesta situació el CROMA 2.0 es mobilitza i, a través de la seva xarxa, donarà suport a infants i famílies durant el tercer trimestre d’aquest curs. 

21/04/2020

La situació extraordinària que estem vivint ens obliga a respondre als nous reptes, també de forma extraordinària. Un d’aquests reptes és l’educació dels nostres infants, un àmbit en el qual des de la FAS treballem des de fa anys, mitjançant programes com el CROMA 2.0.

 
Són moltes les propostes educatives que circulen aquests dies per les xarxes socials i els mitjans de comunicació per intentar minimitzar l’impacte educatiu del confinament. De fet, la majoria d’escoles ja s’han pogut coordinar amb les famílies de forma telemàtica, a través de plataformes virtuals en línia. 


Però les dades disponibles ens indiquen que, malauradament, no totes les famílies disposen dels recursos tecnològics adients ni del coneixement per utilitzar-los. Sheila González i Xavier Bonal, docents del departament de Sociologia de la UAB, publicaven fa uns dies a El Periódico que “en 2020 la brecha digital (tanto de acceso como de uso) está imposibilitando que muchos niños y niñas escolarizados en nuestras escuelas sigan aprendiendo. Se trata de un indicador implacable (y vergonzoso) de una desigualdad de oportunidades educativas que ahora vemos ampliada”. 


En aquesta mateixa línia, Miquel Àngel Alegre, també sociòleg, i cap de projectes de la Fundació Jaume Bofill, manifestava recentment que: “El tancament de les escoles provocarà desigualtats educatives perquè afecta més als nois i noies d'entorns desfavorits, que no tenen uns entorns comunitaris culturalment tan rics. Per això, és necessari aplicar i preveure solucions efectives per fer-hi front.”


Des de la Fundació Autònoma Solidària, volem ser part d’aquestes solucions efectives, i per això, ens proposem donar continuïtat a la xarxa de treball que permet el CROMA 2.0 i que vincula alumnat de la UAB amb uns 200 infants de cicle superior d’entorns desafavorits per afavorir-ne l’èxit educatiu, mitjançant la coordinació amb professorat i direccions dels gairebé 20 centres de primària i d’alguns ajuntaments del Vallès Occidental. Pretenem, doncs, mobilitzar la xarxa ja existent del CROMA 2.0 del curs 2019-20, per fer seguiment i suport d’infants vulnerables durant el tercer trimestre.


Els objectius principals són, en primer lloc, acompanyar els infants durant el confinament oferint-los suport emocional, a partir del vincle afectiu entre nens/es i estudiants de la UAB. En segon lloc, el programa vol ajudar nens i nenes a fer els deures escolars, en coordinació amb mestres i centres. Es faran trucades o videotrucades, es donaran eines , propostes segons les necessitats individuals dels infants.


Pel que fa a la planificació del programa, s’han estructurat les accions proposades en tres fases: la primera és el diagnòstic amb cada escola per recollir informació sobre la situació dels infants i el disseny de la proposta. En una segona etapa, que ha començat aquesta mateixa setmana, la coordinació amb els centres per contactar amb els infants i donar suport emocional, acadèmic i informàtic. I finalment, la tercera fase, l’avaluació de les actuacions en el període de confinament.


El projecte és possible gràcies al treball del personal tècnic de la Fundació Autònoma Solidària i de les estudiants universitàries – amb beca i voluntari-, així com la col·laboració de les escoles i les famílies dels infants. El programa està co-finançat per administracions públiques com el Consell Comarcal del Vallès Occidental, la Diputació de Barcelona o  la Secretaria d’Igualtat Migracions i Ciutadania


Si voleu més informació sobre el programa Croma, contacteu amb fas.croma@uab.cat