Un abellar experimental permetrà investigar per què moren les abelles

Colmenar UABee

La UAB ha inaugurat el projecte UABee, un nou espai al campus de la UAB per a la demostració, l'ensenyament i la investigació sobre l'apicultura i la biologia de les abelles. Es tracta d'un abellar únic a Catalunya que permetrà dur a terme projectes en col·laboració amb altres institucions.

14/05/2019

Les abelles tenen un paper fonamental en la naturalesa i en els cultius agrícoles a causa del seu paper crític en la pol·linització. No obstant això, la seva població s'ha vist seriosament amenaçada en els darrers anys a causa de múltiples factors, el que posa en perill, d'una manera especial, a les abelles domèstiques. Diversos organismes internacionals han alertat de les conseqüències de la disminució de la seva població i han recomanat diversos tipus d'iniciatives de foment i protecció de l'apicultura, tant en condicions rurals com urbanes.

La Universitat Autònoma de Barcelona ha presentat avui, a una setmana de la celebració del dia internacional de les abelles, el projecte UABee, un abellar experimental per a la demostració (visites per entrar en contacte amb l'apicultura i la biologia de les abelles), l’ensenyament (cursos de formació per a universitaris i professionals del sector) i la investigació sobre l'apicultura i la biologia de les abelles. Es tracta d'un abellar experimental únic a Catalunya, i un dels pocs de tot Espanya, ja que actualment només n'hi ha un en funcionament a Còrdova i un altre en projecte a Osca. El colmenar de la UAB està constituït per 6 ruscs destinats a allotjar colònies estàndard i amb possibilitat de modificar la seva configuració segons l'activitat i la grandària de la colònia.

"UABee pretén donar una resposta a la qüestió de per què moren les abelles mitjançant projectes de recerca en col·laboració amb altres institucions, orientats especialment a l'estudi de la metabolòmica de les abelles, els processos químics que tenen lloc a l'interior de les cèl·lules dels seus organismes", explica Gerardo Caja, director del projecte.

L'orientació de l'abellar s'ha establert de manera que les abelles rebin una insolació adequada i que el vol d'entrada i sortida no es dirigeixi cap a zones freqüentades per personal aliè. Els ruscs estan situades sobre una bancada metàl·lica de superfície perforada i el tipus de tanca a utilitzar i la seva senyalització impediran l'accés accidental de persones o animals.

A l'abellar es duran a terme cursos d'introducció a l'apicultura per a principiants i per a personal veterinari, assignatures de producció agrícola i ramadera del Grau de Veterinària i del Màster de qualitat dels aliments d'origen animal de la UAB, treballs d'investigació sobre l’estudi del funcionament dels ruscs i proposta de paràmetres de registre de l'estat productiu i sanitari dels ruscs, investigació sobre el monitoratge de l'activitat del rusc mitjançant sensors de temperatura i d’activitat i la seva relació amb els valors climàtics (en col·laboració amb el Departament de Microelectrònica i Sistemes Electrònics de la UAB, a l'Escola d'Enginyeria), així com propostes de col·laboració amb les Facultats de Farmàcia de la UB (estudis de flora melífera i màster en Apicultura Ecològica) amb la facultat de Física de la UB (estudis de sensors), així com amb el CREAF.

En el projecte UABee participa com a fundador l'empresa Granja San Francisco i està obert a la col·laboració amb altres empreses relacionades amb el sector alimentari, veterinari i social, que ja han manifestat la seva voluntat de col·laborar i donar suport a la iniciativa.