Sala de premsa Premsa i mitjans

La UAB col·labora en una exposició sobre esquelets malalts

Crani afectat per sífilis
El Museu Egipci de Barcelona ha inaugurat recentment l'exposició "Esquelets malalts. Una visió de la malaltia a través del temps", que ofereix una perspectiva general de les malalties que han afectat els nostres avantpassats a través de 150 restes òssies procedents de diferents institucions d'arreu d'Espanya i de tot el món. La mostra és fruit d'una col·laboració entre el Museu Egipci de Barcelona - Fundació Arqueològica Joan Clos i el Grup de Recerca en Osteobiografia del Departament de Biologia Animal, Biologia Vegetal i Ecologia de la UAB. Els seus comissaris han estat els doctors Assumpció Malgosa i Albert Isidro, experts en paleopatologia i membres del Grup de Recerca.

10/02/2009

Les peces de l'exposició, seleccionades acuradament pels professors Malgosa i Isidro, daten dels diferents períodes, des de la Prehistòria fins als temps contemporanis i mostren un ampli ventall de patologies: anomalies congènites, degeneratives, infeccions, tumors, traumatismes o lesions per violència; i també reflecteixen algunes alteracions produïdes per la incidència cultural, com poden ser les deformacions cranials, les trepanacions o la momificació. La seva anàlisi, des d'una perspectiva evolutiva, manifesta que tots els grans grups de malalties que van patir els nostres avantpassats no són tan diferents de les que es pateixen a l'actualitat.

La paleopatologia estudia els vestigis que les malalties de l'antiguitat han deixat a les restes humanes i animals. El seu estudi permet avaluar l'estat de salut de tota una població i, a través d'una anàlisi més àmplia, permet inferir com era la manera de viure d'una societat en un època determinada. Les lesions òssies són les que millor poden identificar la paleopatologia i s'han arribat a documentar en restes molt antigues. A l'exposició es mostra el rastre de la malaltia abans de l'home modern, mitjançant lesions òssies en dos dinosaures del Cretàcic, un elefant del Pleistocè i diferents trilobits.

La mostra també dedica un apartat a l'anàlisi molecular, ja que algunes malalties genètiques o infeccioses són susceptibles d'aquest tipus d'anàlisi. Les malalties infeccioses, a més, poden afectar, en alguns casos, l'esquelet, sent una evidència força freqüent entre les troballes arqueològiques.

A través d'una de les peces més emblemàtiques de la col·lecció permanent del Museu, "La Dama de Kemet", es mostra l'estudi científic d'un equip multidisciplinari per obtenir mostres, tant dels ossos com dels teixtis tous, en les quals fos possible l'ús dels mètodes analítics més moderns.

Distribuïda en un espai de 300 metres quadrats, l'exposició romandrà oberta fins al 30 de juny.