La codocència a la X Jornada sobre experiències innovadores a secundària
Jornada anual de les Xarxes d’Instituts Innovadors de l’ICE
16/01/2020
El 6 de setembre es va dur a terme la jornada anual de les Xarxes d’Instituts Innovadors de l’ICE. Hi van participar 200 docents dels claustres de 18 dels centres que conformen les xarxes. La jornada té com a objectiu compartir la feina que s’ha fet durant el curs (en aquest cas el curs 2018-2019) en les trobades mensuals dels equips directius dels centres que en són membres. Concretament, el curs passat es va dur a terme una reflexió, indagació i anàlisi sobre la docència compartida com a estratègia de millora dels aprenentatges i alhora també es va tractar el treball col·laboratiu dels docents en altres situacions d’aprenentatge a secundària.
La trobada va començar amb una conferència de Josep Maria Esteve, membre de la xarxa des dels seus inicis (2007) i director fins aleshores de l’institut escola Jacint Verdaguer de Sant Sadurní d’Anoia. La conferència, amb el títol “Educar en el present per millorar el futur”, va emmarcar la codocència en els principis pedagògics de l’aprenentatge competencial a secundària.
Després d’un esmorzar conjunt, es van fer tallers sobre la docència compartida. A partir de l'aplicació d'una destresa de pensament, "Compara i contrasta", que comparava dues situacions d'aula molt diferents, es van extreure algunes idees i conclusions sobre com dur a terme la codocència a les aules i sobre les seves característiques tant organitzatives com pedagògiques.
Les reflexions més rellevants que es van extreure de la jornada van ser les següents:
Hi ha diferents de tipus de codocència, però en el treball per projectes sembla més adequat aplicar la codocència en equip, que és la que permet que els diferents docents prenguin el mateix rol dins de l’aula: planifiquen conjuntament la intervenció, actuen de manera coordinada a l’aula i reflexionen i analitzen posteriorment les situacions d’aprenentatge que s’hi hagin donat. Aquest tipus de codocència, a més a més, ajuda a treballar de manera competencial i afavoreix un millor seguiment dels alumnes. El gran potencial de la codocència és afavorir la conversa d'aprenentatge reflexiva a l'aula entre docents-alumnat i alumnat entre si, per tal de construir coneixement.
La codocència fomenta l'autonomia, el treball cooperatiu, així com la millora del treball en equip del professorat per poder incidir de manera més efectiva en els processos d’aprenentatge.
Les funcions dels diferents docents a l’aula en situació de codocència són acompanyar en els processos d’aprenentatge, observar i recollir evidències d’aprenentatge, fer conversa reflexiva sobre el que s’hi aprèn i propiciar la consciència de l’aprendre i l’autoregulació.
La jornada es va cloure amb reunions de treball dels claustres de cada centre participant per tal de buscar accions per implementar en cada centre educatiu.