Sala de premsa Premsa i mitjans

Film English - El blog del mes de TeachingEnglish

El blog del Kieran Donaghy, professor d'anglès d'UAB Idiomes Barcelona, titulat Film English, ha rebut la nominació del British Council com a blog destacat del mes d'octubre en l'ensenyament de l'anglès (TeachingEnglish). La idea del premi és promoure blogs que ofereixin materials gratuïts i amb continguts pràctics i que, alhora, estimulin la reflexió sobre la pràctica de l'ensenyament de l'anglès. 

14/10/2011

Kieran va crear el blog Film English el març de 2010 i és un blog que fomenta l'ús del cinema a l'aula. Conté articles, activitats per a l'aula, un glossari, enllaços i vídeos tant per al professorat com per als estudiants.

Kieran considera que les imatges en moviment són un tipus de llenguatge global comú i essencial i que la vida del jovent es basa en imatges en moviment. Des de ben petits, vivim en un món saturat de textos audiovisuals i el coneixement crític de les imatges en moviment esdevé una part integral de l'alfabetització. La capacitat d'analitzar imatges en moviment (cineliteracy en anglès) pot servir per millorar la resposta dels estudiants a l'hora d'enfrontar-se a obres literàries en anglès i augmentar la seva comprensió lectora i la seva expressió escrita en anglès.

Els dos objectius principals del blog de Kieran són els següents:
- Promoure l'ús crític i creatiu del cinema a l'aula
- Promoure la capacitat de fer una lectura i avaluació crítiques de les imatges en moviment (cineliteracy) a l'aula.

La capacitat de motivació del cinema és molt elevada, el contingut de les pel·lícules està relacionat amb la vida dels estudiants i són una font autèntica i variada de recursos lingüístics. El cinema és una eina excel·lent per comunicar valors culturals, actituds i comportaments. Permet importar el món exterior a l'aula i proporcionar un marc per a la comunicació i discussió d'una manera molt eficaç.

Qualsevol professor que hagi vist una pel·lícula a classe sap que els estudiants s'hi senten còmodes i són conscients del seu potencial. Els estudiants han vist milers de pel·lícules i, inconscientment, coneixen les eines i convencions bàsiques d'aquest mitjà de comunicació. Habitualment, la competència visual dels estudiants és molt elevada, tot i que sovint no s'articuli explícitament. El mateix ocorre amb el cinema i disposen d'una gran capacitat per a interpretar la relació entre els sons i les imatges. Saben que un primer pla de la cara d'un actor té un significat diferent emocionalment d'un pla llarg d'una actor en la distància. Saben que certs tipus de música indiquen que està a punt de passar alguna cosa dramàtica.

Els estudiants pot ser que sàpiguen interpretar millor una pel·lícula que una obra literària. Alguns professors pensen que aquesta és la raó per no utilitzar pel·lícules a l'aula, pensen que cal donar més importància al text que no pas a les imatges, sobretot pel que fa a les imatges en moviment. Tanmateix, la funció de les imatges en moviment és molt important per a la nostra comprensió de l'actualitat, així com per a la formació d'opinió que porta a prendre decisions sobre qui votem com a governant. Les imatges en moviment poden servir per educat i informar a més d'entretenir. Al segle XXI, la capacitat per fer una lectura i una avaluació crítiquesde les imatges en moviment s'ha convertit en una part fonamental de l'alfabetització. El nostre objectiu és encoratjar el professorat d'anglès perquè utilitzin les pel·lícules sense sentir-se culpables - no simplement com una recompensa un cop s'ha llegit un llibre - sinó com un mitjà legítim per potenciar l'alfabetització del segle XXI.

Kieran impartirà el curs English through Cinema (Anglès a través del Cinema) a UAB Idiomes Barcelona el divendres de 16 h a 18 h del 24 de febrer al 8 de juny de 2012.