Sala de premsa Premsa i mitjans

Entrevista a Jason Mock, expert en la plataforma Coursera dels MOOCs

Entrevista Jason Mock
Entrevista Jason Mock
Jason Mock, expert en la plataforma Coursera -la que utilitza la UAB per als seus MOOCs- ha estat aquests dies a Barcelona, procedent de la Universitat d'Illinois (Estats Units), per participar en el seminari organitzat per l'ACUP que va debatre el paper dels Massive Open Online Courses (MOOCs), el cursos oberts i en línia que segueixen milions de persones arreu del món a través d'Internet.

02/07/2013


-Per què una persona hauria d'escollir un curs a Coursera i no a edX o a altres plataformes?

Suposo que vostè s'està preguntant el motiu pel qual algú interessat en fer una classe tria un curs de Coursera davant d'altres plataformes.
La veritat és que no crec que ningú hauria d'optar per fer un curs només tenint en compte la plataforma. Més aviat, jo diria que algú interessat en l'educació a través de MOOCs senzillament ha detrobar el curs que millor s'adapti a les seves necessitats. La decisió, a partir d'una pàgina de descripció del curs per si sol, pot ser difícil de fer, de manera que també recomano matricular-se en tots aquells MOOCs que semblen ser bones opcions, provar-los, i seguir amb un (o més).

-Per quins motius els MOOCs estan tenint tant d'èxit? Per què hi ha tanta gent arreu del món matriculant-se a un curs MOOC?

M'agradaria primer preguntar el que defineix l'èxit d'un MOOC. 
Si l'èxit es mesura pel gran nombre de matrícules a un MOOC, això crec que ve donat per un tema econòmic: un producte o servei (en aquest cas, el MOOC) d'alt valor percebut (aprendre dels experts en el món) que ofereix un molt baix preu (gratis, en la majoria dels casos). També influeix que no hi ha barreres d'accés per matriuclar-se a un MOOC (a Coursera, per exemple, simplement proporcionant un nom i una adreça de correu electrònic i fent clic a un botó). De fet, és això el que impulsa un número de matrícules tant alt.

Però jo diria que això no constitueix un èxit. Cada institució ha de definir com ho mesura. Per a alguns, pot ser l'augment de la matrícula en els programes tradicionals. Altres poden simplement voler prestar un servei públic. Alguns podrien buscar un retorn financer de la inversió, però jo no crec que ningú tingui un model fort per això.

-De quina forma hauriem d'utilitzar la tecnologia per tal que aquesta ajudi realment a millorar l'aprenentatge?

Sovint dic que hem de deixar que l'ensenyament impulsi la tecnologia. I és
 cert que la tecnologia pot i ha de millorar l'ensenyament i l'aprenentatge. La tecnologia obre moltes portes que abans no eren possibles. Pot vostè imaginar fa tot just 10 anys que tindrien aquest accés persones de tot el món en fer un MOOC? Així que si fem servir la tecnologia en la pedagogia, però no canviem la pedagogia, no avancem. Si només la utilitzem perquè hi ha una "joguina nova" amb la qual podem jugar, no té sentit. A vegades, però, es requereix una mica d'experimentació amb les noves tecnologies per tal de comprendre millor com la tecnologia es pot aplicar en un entorn educatiu. Això és bo, però ha de quedar clar que es tracta d'experiments educatius i, com en tots els experiments, el propòsit és aprendre alguna cosa de l'experiència. Alguns experiments de tecnologia educativa tindran èxit i maduraran, mentre que altres fallaran.