Sala de premsa Premsa i mitjans

En marxa un projecte europeu per a la millora de la integració d'infants i joves de famílies migrades

Mans unides

Investigadores del grup de recerca MIRAS participen en el projecte europeu New ABC, en què 14 institucions de 9 països implementaran eines i estratègies per a afavorir la integració d’alumnat de famílies migrades a les aules d’instituts i escoles de diversos països.

09/03/2021

El projecte neix com a resposta a l’arribada recent a Europa de persones migrades que planteja reptes pel que fa a la integració.   En aquest context, els sistemes educatius europeus s’enfronten a reptes de caire cultural, lingüístic, de diversitat ètnica i de desigualtats socioeconòmiques. L’objectiu de New ABC (Networking the Education World. Across Boundaries for Community Building) és contribuir a superar aquests desafiaments a través de l’educació, un element considerat clau per a l’èxit de la integració en totes les dimensions de la vida de les persones d’origen migrant. Alhora, pretén aconseguir una major eficàcia en l’elaboració de polítiques locals, nacionals i internacionals en matèries d’educació i d’inclusió.

Liderat per la Universitat de Bolonya i finançat en el marc del programa Horizon 2020, New ABC tindrà una durada de  4 anys, durant els quals desenvoluparà nou accions d’innovació en centres educatius de diferents països europeus. Hi participen professionals d’àrees com l’educació, l’art, els estudis de gènere, els estudis de traducció i d’interpretació, la psicologia i la sociologia.

Marta Arumí, Gema Rubio i Mireia Vargas, investigadores del Grup de recerca MIRAS del Departament de Traducció i Interpretació i Estudis de l’Àsia Oriental, coodinaran un dels workpackages per replicar les experiències pilot realitzades dins del projecte. També pilotaran dues experiències en escoles i instituts catalans.  La primera, Teacher training and family involvement in pluralistic approaches to language education, té com a objectiu proveir al professorat d’ eines informatives i de formació en una segona llengua, per tal de contribuir a la gestió de situacions de plurilingüisme a les aules. Together We Learn Our Worlds, al seu torn, explorarà la figura dels docents com a mediadors culturals a l’hora de donar suport al seu alumnat en el procés d’integració i incidir en l’increment de la confiança.

Les accions del projecte comptaran amb la participació activa dels infants i joves, i preveu la col·laboració de les escoles i el professorat, ONGs i entitats locals, la comunitat i les famílies.