Sala de premsa Premsa i mitjans

"El vostre país és un model a seguir per fer educació inclusiva"

EntrevXinesos
Els dos professsors xinesos, a la Facultat de CC.de l'Educació, on van rebre la formació.
Jiali Yao, professor de la Universitat de Southwest University, i Quinyi Tan, professor associat de la mateixa universitat, han format part dels 40 professors xinesos que han fet una estada d'una setmana a la UAB per conèixer com és l'eduació inclusiva.

10/10/2017

"En una aula de primària amb 60 alumnes com les de la Xina és molt difícil fer inclusió".

Un grup de 40 professors i professores procedents d’universitats xineses van fer una estada al campus de la UAB del 2 al 6 d’octubre -en el marc del projecte europeu Promoting inclusive education thorugh curriculum development and teacher education in China INCLUTE-, amb l’objectiu de conèixer com es tracta l’educació inclusiva a les aules de primària, i alhora formar-se en aquest àmbit, del que una enquesta constata que n’estan mancades les escoles xineses.

En el projecte, a més de la UAB, també hi han participat tres universitats europees, i quatre universitats xineses d’on procedeixen els professors: la Sothwest University (coordinadora del projecte), la Guanxi Normal University, la Sichuan Normal University i la Tibet University for Nationalities.

-Què es el que heu après durant la vostra estada a la UAB? Heu visitat també tres escoles de primària de la zona.

- Quinyi Tan (QT)- Totes les escoles que hem visitat són escoles inclusives, accessibles, sostenibles, en termes de medi ambient, en les estratègies educatives, inclús en la filosofía de l’educació, tenen factors bons per desenvolupar educació inclusiva. A la Xina, en canvi, ens trobem en un nivell molt incipient de tot això. Com diu la Unesco, Espanya és un model a seguir per a desenvolupar l’educació inclusiva. Per això ha estat una excel.lent oportunitat per a nosaltres poder venir aquí i tractar de comprendre i veure com ho feu.
 
-Jiali Yao (JY)- Després de visitar les escoles ens hem quedat impressionats. Hem trobat unes quantes diferències, molt importants. La primera és el nombre d’estudiants per aula: a la Xina a una aula hi ha un mínim de 45-50 estudiants fins a 60 o més. Aquí només teniu 15-20 estudiants per aula. Una altra diferència destacable és que tant els estudiants com els professors semblen més relaxats, més lliures, que poden fer el que volen,…a la Xina l’educació és molt més formal i estricta.
 
QT- En definitiva, l’atmosfera a  l'aula i a l'escola és diferent; a la Xina és molt estricta. Per exemple a la classe els alumnes no poden parlar ni moure’s. Aquí inclús hi ha més espai físic a l'aula per moure’s.
 
-Es posible traslladar tot el que heu vist a la Xina?


JY -Sí, però les condicions econòmiques i la cultura ho fan difícil de posar allà, hi ha una sèrie de limitacions que ho impossibilita ara mateix. Els nostres governs estan prenent mesures per disminuir el nombre d’estudiants a la classe, la ràtio, i això permetria incorporar alguna d’aquestes mesures. Alhora això faria la classe més relaxada. A la universitat, per exemple, s’està començant a implementar en alguna carrera.
 
-Al vostre país, les persones amb discapacitats com s'integren al sistema educatiu?
 
JY- Els nens que tenen qualsevol discapacitat van a escoles especials, no a les ordinàries. Estaria bé integrar-los a la classe general, com hem vist que feu aquí, però nosaltres per fer-ho necessitariem més ajut, més professors. És difícil fer-ho ara per ara al nostre pais. Aquí hem vist que a la classe hi ha de vegades un professor i un altre assistint als que tenen algun tipus de dificultat d'aprenentatge, però nosaltres només podem disposar d'un professor per aula, i són aules el doble de grans en nombre de nens i nenes que aquí.
 
-Les escoles xineses formen nens i nenes molt competitius. En els rànkings esteu en els primers llocs.

-Les escoles formen alumnes competitius perquè pensem de cara al futur, i si vols entrar a una bona universitat i tenir una bona feina, has de competir. Això no treu que en països asiàtics com el nostres tinguem molta població, i les escoles estiguin molt més massificades del que voldriem. Però és la nostra realitat.
 
-És bo que una classe de primària sigui competitiva?

QT- D’una banda sí que és bo, però d’altra, no és adequat. La competitivitat de vegades és una barrera o obstacle a l’educació. Els examens i avaluacions poden frenar a molts alumnes.

JY- Aquí teniu una filosofía molt bona que és que els nens no s’han d’adaptar a l’escola sinó que és l’escola la que s'ha d'adaptar als nens. I un altre factor que jo destacaria és que les polítiques i estratègies educatives inclouen tots els estudiants.
  
-Hi ha alguna cosa que té el sistema educatiu xinès que considereu que aquí hauriem de tenir en compte?
JY- Xina, un país amb una llarga historia, té un filòsof amb les mateixes idees de fons que l’educació inclusiva: respectar tots els estudiants per igual o ensenyar tenint en compte cada individu, per citar-ne algunes. Em refereixo al filòsof Confuci. Tota l’educació xinesa està inspirada en les seves idees, i inclús la cultura i societat xinesa. I això és un gran llegat que ens ha deixat aquest filòsf xinès, no només a la Xina sinó a tota la humanitat.