Programa Peer Power
Programa Peer Power
Descripció de l'activitat
El programa Peer Power engloba diferents formes de tutoria entre iguals a la Facultat de Biociències, on diferents col·lectius d’estudiants actuen com a mentors o com a mentorats, creant així una comunitat d’aprenentatge inclusiva i cooperativa, un sentiment de pertinença i lligam entre col·lectius, i un entorn capacitador on l’alumnat se senti corresponsable d’un projecte comú i tots puguin desenvolupar al màxim les seves potencialitats.
El tipus de suport que donarà l’alumnat mentor dependrà de l’alumne(s) mentorat(s) assignat(s), incloent acompanyament acadèmic, logístic i emocional, formació en habilitats toves, suport amb l’idioma (en el cas de mentorar alumnat d’intercanvi) i canalitzar els vincles amb el grup-classe, entre d’altres.
El programa dona cabuda a diferents formes de tutoria, sempre sota el paraigües de la tutoria entre iguals, per tal d’acompanyar a l’alumnat de:
- Nou accés
- Intercanvi
- PIUNE
- Tutoresport
- Alumnat que cursa assignatures en la modalitat d’avaluació única
- Donar Suport a l'alumnat a l'aula
Consulta el programa Mentor per a estudiants internacionals, per l'acompanyament als alumnes d'intercanvi, pel curs 24/25
Tasques que haurà de desenvolupar l'estudiant mentor
La participació al programa Peer Power com a alumnat mentor implica les següents tasques:
- Participar a les sessions formatives per a mentors.
- Participar a les reunions de seguiment i d’avaluació amb la persona responsable del programa.
- Acompanyar de forma propera i individualitzada a l’alumnat mentorat assignat, a través de trobades periòdiques, com a mínim quinzenals.
- Enregistrar les trobades mentor-mentorat(s) utilitzant l’aula Moodle del programa Peer Power.
- Completar l’informe final de valoració de l’activitat.
Mecanisme que s'utilitzarà per certificar l'assistència
Enregistrament de les trobades mentor-mentorat(s) a través de l'aula Moodle del programa Peer Power; control d'assistència a les sessions formatives per a mentors i a les reunions periòdiques presencials de seguiment mentor(s)-persona tutora.
Mecanisme que s'utilitzarà per avaluar l'aprofitament
Hores enregistrades de trobades mentor-mentorat(s) a través de l'aula Moodle del programa Peer Power; assistència a les sessions formatives per a mentors; valoració qualitativa en les reunions periòdiques presencials de seguiment mentor(s)-persona tutora.
Mecanisme que s'emprarà per recollir la valoració de l'activitat per part de l'estudiant
Informe final de valoració de l’activitat a través de l'aula Moodle del programa Peer Power.
Nombre d'hores de dedicació de l'estudiant
Entre 25 hores (1 crèdit) i 150 hores (6 crèdits) al llarg del grau. S'acumulen al llarg dels estudis i es reconeixen en el moment d'abandonar el programa.
- Suport a l'alumnat a l'aula: crèdits calculats segons el número d'hores de dedicació, certificades pel professor/a tutor/a. Habitualment entre 1 i 3 crèdits per assignatura. Disponible al 1r i 2n semestre.
- Suport a l'alumnat de 1r curs: 1,5 crèdits per semestre. Disponible al 1r semestre.
- Suport a l'alumnat d'intercanvi: 1,5 crèdits per semestre. Disponible al 1r i 2n semestre.
- Suport a l'alumnat PIUNE: 1,5 crèdits per semestre. Disponible al 1r i 2n semestre.
- Suport a l'alumnat TUTORESPORT: 1,5 crèdits per semestre. Disponible al 1r i 2n semestre.
- Suport a l'alumnat que cursa assignatures en la modalitat d'avaluació única: 1,5 crèdits per semestre. Disponible al 1r i 2n semestre.
- Calendari de l'activitat: Anual
- Data d'inici: 09/09/2024
- Horari de l'activitat: Les sessions formatives per a mentors i les reunions periòdiques presencials de seguiment mentor(s)-persona tutora es calendaritzaran a l'inici de cada curs acadèmic. L’horari de les trobades entre mentor i mentorat(s) és flexible i acordat entre els dos col·lectius.
- Nombre de places disponibles: 30
- Procediment: L’estudiant ha de presentar la sol·licitud a la Gestió Acadèmica de la Facultat de Biociències (sol·licitud online mitjançant formulari), del 18 de juliol al 5 de setembre de 2024.
Objectiu
El programa de Mentoratge Acadèmic té com a objectius contribuir a la formació de l’estudiant mentor i incidir en la millora del rendiment dels alumnes a les classes pràctiques.
La principal tasca de la mentoria acadèmica consistirà en assistir i aconsellar l’alumnat en la realització de pràctiques de laboratori, pràctiques de camp, problemes i/o entregues. Aquesta mentoria es realitzarà sota la supervisió del professorat responsable de l’assignatura corresponent. L’estudiant mentor/a podrà preparar material didàctic complementari al del professorat així com ajudar en la realització d’alguna activitat a l’aula. Tot i que la mentoria es basa en una total presencialitat, part de les tasques es podran realitzar de manera no presencial, si escau.
Característiques i requisits d’aquesta mentoria:
- L’alumnat mentor ha d’haver cursat i aprovat l’assignatura subjecte a mentoratge acadèmic
- Mentoria “a un grup”
- Llistat d'assignatures amb mentoratge acadèmic
Perfil i competències del/de la Mentor/a:
- Acompanyament acadèmic i logístic
- Formació en habilitats toves
- Empatia i capacitat de construir relacions
- Relació interpersonal
- Compromís social i ètic
- Iniciativa
- Lideratge
- Comunicació i plurilingüisme
Objectiu
El programa de mentoratge a l’alumnat PIUNE té com a objectius contribuir a la formació de l’estudiant mentor i ajudar a crear un entorn inclusiu i capacitador, que permeti el màxim desenvolupament de les potencialitats de l’alumnat amb diversitats funcionals.
La principal tasca del mentor consistirà en assistir i oferir un acompanyament acadèmic, logístic i emocional a un estudiant PIUNE, habitualment un company/a de grup.
Característiques i requisits d’aquesta mentoria:
- L’alumnat mentor estarà cursant, preferentment, assignatures comuns
- Mentoria “un a un”
Perfil i competències del/de la Mentor/a:
- Acompanyament acadèmic, logístic i emocional
- Formació en habilitats toves
- Canalitzar els vincles amb el grup-classe, entre d’altres.
- Empatia i capacitat de contruir relacions
- Relació interpersonal
- Compromís social i ètic
- Iniciativa
- Lideratge
- Eines comunicatives
Objectiu
El programa de mentoratge a alumnat TUTORESPORT té com a objectius contribuir a la formació de l’estudiant mentor, així com acompanyar el progrés acadèmic i canalitzar els vincles dels esportistes d’èlit amb el seu grup-classe.
La principal tasca del mentor consistirà en assistir i oferir un acompanyament acadèmic, logístic i emocional a un estudiant TUTORESPORT, habitualment un company/a de grup.
Característiques i requisits d’aquesta mentoria:
- L’alumnat mentor estarà cursant, preferentment, assignatures comuns
- Mentoria “un a un”
Perfil i competències del/de la Mentor/a:
- Acompanyament acadèmic, logístic i emocional
- Formació en habilitats toves
- Canalitzar els vincles amb el grup-classe, entre d’altres.
- Empatia i capacitat de contruir relacions
- Relació interpersonal
- Compromís social i ètic
- Iniciativa
- Lideratge
- Eines comunicatives
Objectiu
El programa de mentoratge a alumnat de nou accés té com a objectius contribuir a la formació de l’estudiant mentor, així com acompanyar l’entrada a la universitat a l’alumnat de nou accés, facilitant d’aquesta manera la seva ràpida integració a la comunitat de Biociències.
La principal tasca del mentor consistirà en assistir i oferir un acompanyament acadèmic, logístic i emocional a un o més estudiants de nou accés a la Facultat.
Característiques i requisits d’aquesta mentoria:
- L’alumnat mentor ha de ser alumnat veterà de la Facultat amb un mínim de 60 ECTS superats del seu grau.
- Mentoria “a un o més estudiants que ho hagin sol·licitat”
Perfil i competències del/de la Mentor/a:
- Acompanyament acadèmic, logístic i emocional
- Formació en habilitats toves
- Suport amb l’idioma
- Canalitzar els vincles amb el grup-classe, entre d’altres.
- Empatia i capacitat de contruir relacions
- Relació interpersonal
- Compromís social i ètic
- Iniciativa
- Lideratge
- Comunicació i plurilingüisme
Objectiu
El programa de mentoratge a l’alumnat d’intercanvi té com a objectius contribuir a la formació de l’estudiant mentor, així com acompanyar l’arribada a la Facultat a l’alumnat d’intercanvi, facilitant d’aquesta manera la seva ràpida integració a la comunitat de Biociències.
La principal tasca del mentor consistirà en assistir i oferir un acompanyament acadèmic, logístic i emocional a un o més estudiants d’intercanvi a la Facultat.
Característiques i requisits d’aquesta mentoria:
- L’alumnat mentor ha de ser alumnat veterà de la Facultat amb un mínim de 60 ECTS superats del seu grau.
- Mentoria “a un o més estudiants que ho hagin sol·licitat”
Perfil i competències del/de la Mentor/a:
- Acompanyament acadèmic, logístic i emocional
- Formació en habilitats toves
- Suport amb l’idioma
- Canalitzar els vincles amb el grup-classe, entre d’altres.
- Empatia i capacitat de contruir relacions
- Relació interpersonal
- Compromís social i ètic
- Iniciativa
- Lideratge
- Comunicació i plurilingüisme
Objectiu
El programa de mentoratge a alumnat que està cursant assignatures en la modalitat d’avaluació única té com a objectius contribuir a la formació de l’estudiant mentor, així com acompanyar el progrés acadèmic i canalitzar els vincles de l’estudiant mentorat amb el seu grup-classe.
La principal tasca del mentor consistirà en assistir i oferir un acompanyament acadèmic, logístic i emocional a un o més estudiants mentorats, habitualment companys/es de grup.
Característiques i requisits d’aquesta mentoria:
- L’alumnat mentor estarà cursant, preferentment, assignatures comuns
- Mentoria “a un o més estudiants que ho hagin sol·licitat”
Perfil i competències del/de la Mentor/a:
- Acompanyament acadèmic, logístic i emocional
- Formació en habilitats toves
- Canalitzar els vincles amb el grup-classe, entre d’altres.
- Empatia i capacitat de contruir relacions
- Relació interpersonal
- Compromís social i ètic
- Iniciativa
- Lideratge
- Eines comunicatives