Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

L’ICE de la UAB celebra la X Trobada d’Actualització de Didàctica de les Llengües Estrangeres centrada en el poder del lèxic

14 març 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El passat 14 de març de 2026, l’Escola Oficial d’Idiomes Barcelona-Drassanes va organitzar conjuntament amb l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE) de la Universitat Autònoma de Barcelona la desena edició de la Trobada d’Actualització de Didàctica de les Llengües Estrangeres. 

X Trobada

L’esdeveniment va reunir professionals de diversos àmbits de l’ensenyament de llengües amb l’objectiu de reflexionar sobre els reptes actuals en l’adquisició i l’ensenyament del lèxic. 

Sota el lema “Paraules en context: estratègies per desplegar el potencial del lèxic”, la trobada va posar el focus en el paper central que tenen les paraules en la construcció de significat i en la competència comunicativa. Els ponents van remarcar que el lèxic és molt més que una llista de formes: activa emocions, connecta amb la identitat i esdevé una via per interpretar el món. També es va destacar la necessitat d’abordar l’ensenyament del vocabulari en entorns híbrids i plurilingües, on l’alumnat s’exposa constantment a discursos digitals i globalitzats.  

Durant el matí es van oferir tres conferències d’especialistes, que van aprofundir en diferents dimensions de l’adquisició de vocabulari: des dels processos cognitius que en regeixen l’aprenentatge fins a estratègies didàctiques per consolidar-lo en contextos significatius: 

Lola Torres Ríos va presentar estratègies i activitats per treballar el lèxic d’una manera viva i funcional, integrant-hi la dimensió personal, emocional i crítica perquè cada aprenent construeixi un repertori propi que li permeti comunicar-se i habitar el món amb més consciència. 

Olivia Espejel Nonell va posar el focus en el lèxic com a peça clau de la competència comunicativa i va explorar com les ideologies lingüístiques, el pes de la norma estàndard i la percepció de les varietats condicionen què considerem “paraules legítimes” i com això impacta l’aprenentatge. Des d’una perspectiva sociocultural i crítica, va examinar com les pràctiques plurilingües de l’alumnat, les seves experiències lingüístiques i els contextos d’ús poden convertir-se en motors per ampliar i flexibilitzar el repertori lèxic.   

Montserrat Pérez Ventayol, que va explorar el paper que ha de tenir el lèxic en la nostra programació i proposarem estratègies per a l’ensenyament i l’aprenentatge del vocabulari en diferents nivells de competència.   

La jornada també va incloure un espai final de debat, on els participants van poder compartir inquietuds, experiències i bones pràctiques relacionades amb la didàctica del lèxic. La trobada va consolidar novament aquest espai com un punt de referència per al professorat d’educació secundària, batxillerat, EOI, CPNL, serveis lingüístics universitaris i professionals vinculats a l’ensenyament de llengües. 

 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Educació de qualitat

Dins de: