L’acte de cloenda de MicroMón@UAB posa punt final a una nova edició del projecte de divulgació científica i recerca sobre antibiòtics
El dimarts 19 de maig la Universitat Autònoma de Barcelona va celebrar l’acte de cloenda d’una nova edició de MicroMón@UAB, un projecte d’aprenentatge servei que apropa la microbiologia i la recerca científica a estudiants de secundària, batxillerat i CFGM. La iniciativa, coordinada des de la UAB en el marc del Programa Argó de l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), té com a objectiu conscienciar sobre el problema global de la resistència bacteriana als antibiòtics i fomentar les vocacions científiques entre els joves.
L’acte de cloenda, celebrat a la facultat de Biociències del campus de Bellaterra, va reunir alumnat i professorat dels centres participants, així com a estudiants i professorat de la UAB implicats en el desenvolupament del projecte. L’acte va ser presidit pel degà de la facultat de Biociències, Isidre Gibert, per les coordinadores del projecte, Montserrat Llagostera i Susana Campoy, i per la coordinadora del Programa Argó, Eulàlia Serrano. Durant la trobada, els diferents equips van compartir les experiències i els resultats del treball realitzat al llarg del curs, en una iniciativa que combina divulgació científica, experimentació i aprenentatge col·laboratiu.
MicroMón@UAB forma part de la xarxa internacional Tiny Earth i planteja a l’alumnat un repte científic real: la cerca de bacteris productors de nous antibiòtics a partir de mostres de sòl. El projecte neix de la necessitat d’afrontar una problemàtica sanitària global cada vegada més preocupant, ja que la resistència als antibiòtics podria provocar milions de morts prematures en les pròximes dècades si no es desenvolupen nous tractaments antimicrobians.
En el marc de l’activitat, plantejada com un APS, estudiants universitaris de microbiologia de la UAB es desplacen als centres educatius participants per guiar sessions pràctiques i activitats experimentals amb alumnat de secundària i batxillerat. D’aquesta manera, els participants poden conèixer de prop el mètode científic i el funcionament de la recerca microbiològica, alhora que treballen competències científiques i de comunicació. Els centres participants, a més, creen una activitat divulgativa per a traslladar a la comunitat la importància de la problemàtica que han treballat.
MicroMón@UAB és una de les activitats del Programa Argó de l’ICE de la UAB, una iniciativa del Vicerectorat de Formació i Innovació Docent que treballa per enfortir els vincles entre la universitat i els centres de secundària. Gràcies al seu component col·laboratiu i de servei a la comunitat, el projecte ofereix a l’alumnat una aproximació pràctica a la recerca científica i contribueix a facilitar la transició cap als estudis universitaris i a despertar les vocacions científiques, alhora que reforça el component social i aplicat de la ciència.