Mar Sureda: L'acompanyament lector és una responsabilitat compartida que obre mons per a la lectura
La investigadora Mar Sureda ha estat entrevistada arran de la seva tesi doctoral, centrada en el projecte First Literary Dates, una iniciativa educativa en què col·labora l’ICE i que promou la lectura crítica i compartida entre adolescents.

Mar Sureda ha analitzat en profunditat el projecte First Literary Dates (FLD) en la seva recerca doctoral, posant el focus en com l’acompanyament lector pot generar espais de diàleg significatiu i transformació educativa. Segons destaca, “en els contextos i subjectivitats que configuren FLD, es generen espais en els quals compartir l'experiència lectora des d'una perspectiva de literacitat crítica implica que aquells que llegeixen i participen puguin discutir i analitzar els textos de manera oberta i reflexiva”.
En l’entrevista, insisteix en la importància d’un plantejament educatiu que vagi més enllà de la innovació tecnològica: “és crucial que els projectes educatius no es basin només en la innovació digital, sinó que siguin multimodals per assegurar que tots els estudiants tinguin accés a recursos adequats”.
Aquesta visió de la lectura com a eina transformadora implica també un suport actiu al professorat: “per tal que la lectura esdevingui una eina efectiva per a la configuració de mons i la transformació de la realitat educativa, és necessari un suport integral i continuat al professorat, tot reconeixent la seva tasca i proporcionant-los els recursos i el temps necessaris per dur a terme aquests projectes amb èxit”.
Finalment, Sureda defensa una concepció de l’acompanyament lector com un procés col·lectiu, basat en l’escolta i la implicació de totes les parts: “l'acompanyament lector, doncs, és una responsabilitat multidireccional, en la qual s’entrellacen els punts clau de la competència lectora, juntament amb la cultura i saber de cada participant, és en l'escolta i l'atenció on també s'obren mons per a la lectura”.
Per consultar l’entrevista completa, accediu a aquest enllaç.
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
-
Educació de qualitat