X Trobada d'actualització de didàctica de les llengües estrangeres
Informació del calendari i del contingut de l'activitat
Data: 14 de març de 2026
Lloc: Escola Oficial d’Idiomes Barcelona-Drassanes. Av. de les Drassanes, 14, Ciutat Vella, 08001 Barcelona.
Horari: de 9 h a 14 h
Adreçat a: professorat de llengües d’educació secundària i batxillerat, professorat de l’àrea de comunicació dels centres de formació de persones adultes, professorat d’EOI, professorat del CPNL, professorat dels serveis lingüístics de les universitats i persones relacionades professionalment amb l’ensenyament de llengües.
Preu: 38 €
Paraules en context: estratègies per desplegar el potencial del lèxic
L’ensenyament de llengües implica el repte d’ensenyar a viure en —i a través de— les paraules. El lèxic no és només un inventari de formes: activa significats, fa aflorar emocions, construeix identitats i explicita maneres de mirar el món. En un moment en què l’alumnat aprèn llengües en entorns híbrids, plurilingües i canviants, sovint fora de l’espai escolar o d’una aula i en contacte constant amb discursos digitals i globals, el repte per al professorat és enorme però apassionant: com podem ajudar els aprenents a construir un repertori lèxic ric, funcional, significatiu i, alhora, crític?
Si la darrera edició de la trobada d’actualització didàctica posava el focus en la pragmàtica i els components socioculturals a l’aula de llengua i explorava la importància dels factors extralingüístics que regeixen l’ús de la llengua, la jornada d’enguany aprofundeix en un altre dels punts neuràlgics de l’ensenyament de llengües: el paper del lèxic en la competència comunicativa i en la construcció de significat. Les noves maneres d’interacció, exposició i producció lingüística —digitals, multimodals i multilingües— han transformat la relació amb les paraules. Hem de tenir en compte que adquirir lèxic ja no és acumular vocabulari indiscriminadament, sinó habitar-lo i activar-lo en contextos comunicatius reals, emocionals i socials.
En aquesta desena edició, us proposem dedicar un matí de dissabte a la reflexió sobre algunes de les implicacions que té per als docents ensenyar llengües en un context tan complex com l’actual. Ho farem des d’una mirada integradora que posa el focus en l’adquisició del lèxic. Oferim, com és tradició en aquesta jornada, tres conferències d’especialistes i un espai de reflexió final. Tot això en un lloc emblemàtic, la seu de l’EOI de Barcelona-Drassanes, que ens permetrà gaudir de la interacció amb professionals d’un mateix àmbit.
La ponència inicial situarà el marc de reflexió general sobre els processos d’aprenentatge del lèxic i la necessitat de cercar experiències significatives que permetin consolidar-ne l’adquisició en contextos reals. La segona ponència basarà l’aportació en la diversitat lingüística i les pràctiques plurilingües de l’alumnat com a motor d’adquisició lèxica si es treballa el vocabulari de forma contextualitzada, crítica i multimodal. La tercera ponència proveirà amb eines de treball específiques de vocabulari en nivells inicials per garantir una adquisició lèxica que afavoreixi el desenvolupament comunicatiu. Finalment, es proposa un espai de debat, interacció, recapitulació i sistematització dels continguts de la jornada.
Informació complementària