Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Un informe reflecteix la gestió dels centres educatius iberoamericans durant el confinament

09 juny 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Investigadors del grup EDO han presentat l'informe “La gestió dels centres educatius en situació de confinament a Iberoamèrica”, amb la participació de 39 professionals de 16 països. Les desigualtats educatives s'han incrementat, especialment per als col·lectius vulnerables.

Nen davant d'una pantalla / Niño ante una pantalla
Autor: Quesada (2020)

Els investigadors del grup EDO (Equip de Desenvolupament Organitzacional) del Departament de Pedagogia Aplicada de la UAB Joaquín Gairín i Cristina Mercader han coordinat l'informe “La gestió dels centres educatius en situació de confinament a Iberoamèrica”, una iniciativa de la Xarxa de Suport a la Gestió Educativa (RedAGE) amb la finalitat de reunir les impressions, estudis i valoracions d'especialistes en educació de 16 països iberoamericans.

En l'informe han participat 39 especialistes de Bolívia, el Brasil, Xile, Colòmbia, Costa Rica, l'Equador, Espanya, Mèxic, Nicaragua, Panamà, Paraguai, el Perú, Portugal, República Dominicana, l'Uruguai i Veneçuela, aportant referències normatives, mesures adoptades per la pandèmia, exemples rellevants, valoracions i aprenentatges sobre la temàtica de l'educació en confinament.

L'informe evidencia les alteracions generades a nivell d'organització i gestió de l'educació. Si bé la pandèmia ha demostrat la capacitat dels sistemes, centres educatius i professorat per a adaptar-se ràpidament a la nova realitat, també ha evidenciat llacunes en les infraestructures tecnològiques i desigual competència digital en el professorat i alumnat. El més preocupant per als coordinadors de l’estudi és que les desigualtats educatives s'han incrementat i que els més afectats han estat els col·lectius vulnerables.

“La pandèmia ha presentat un desafiament sense precedents per a l'educació que està provocant canvis importants en el sector. La crisi sanitària ha alterat profundament els processos educatius, afectant els aprenentatges de prop de 1.600 milions d'estudiants de tot el món i al treball de 63 milions de mestres de 191 països. La crisi global amenaça així amb convertir-se en una veritable catàstrofe generacional per l'augment dels dèficits formatius, l'eixamplament de les bretxes i l'aprofundiment de les desigualtats educatives”, recorda Joaquín Gairín.

La RedAGE

La Xarxa de Suport a la Gestió Educativa (RedAGE), creada en 2008 és una associació internacional conformada per trenta institucions d'educació superior i ministeris d'educació pertanyents a disset països iberoamericans, al costat de més de 500 institucions col·laboradores. El seu objectiu principal és la creació i desenvolupament d'una xarxa que serveixi de referent i suport, en primer lloc, a institucions universitàries iberoamericanes i, en segon terme, a administracions educatives, institucions de formació i interessats en temes d'organització, direcció i gestió de l'educació. La web de referència és http://www.redage.org

Enllaç a l'informe:

La gestió dels centres educatius en situació de confinament a Iberoamèrica
 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Educació de qualitat
  • Aliança pels objectius

Dins de