Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

El programa CROMA fa balanç

17 març 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
El dimarts 16 de març la UAB va presentar l’informe d’avaluació del programa socioeducatiu CROMA, que dóna suport a la infància en risc d’exclusió social a les escoles de primària. Durant els seus quasi 10 anys de vida hi han participat uns 1.500 infants i 500 voluntaris de la UAB.
Acte de l'informe avaluador del CROMA
La 9a edició del programa CROMA clou amb un informe d’avaluació de la tasca realitzada. Al llarg d’aquests quasi 10 anys, el programa socioeducatiu ha anat creixent fins a arribar a 28 centres de sis municipis (Cerdanyola del Vallès, Terrassa, Sabadell, Rubí, Barberà del Vallès i Badia del Vallès) i fins a 1.490 nens atesos. Així ho va exposar Jordi Prat, director de la FAS, remarcant que “tot això és possible gràcies al munt de gent que hi ha implicada, especialment dels 502 estudiants voluntaris”.

La presentació de l’acte la van conduir Ferran Sancho, rector de la UAB, i Sílvia Carrasco, vicerectora d’Estudiants i Cooperació. Ambdós van felicitar la tasca del programa, explicant que la definició d’Universitat s’assoleix amb iniciatives com aquesta que ajuden a “produir coneixement, transferir-lo, actuar i canviar el territori proper a la universitat, sensibilitzar socialment als estudiants i fer-los aprendre de manera activa”. El president del Consell Social de la UAB, Gabriel Masfurrol, va cloure l’acte de presentació de l’informe agraint “l’esforç col·lectiu de institucions, estudiants, centres, municipis, la FAS i la pròpia UAB” per tirar endavant aquesta iniciativa.

Dades de balanç
La doctora Marta Bertran i el doctor Jordi Pàmies, del Departament de Pedagogia Sistemàtica i Social, van presentar l’informe d’avaluació de CROMA. Els dos investigadors del centre de recerca EMIGRA van exposar en l’acte les dades destacades de l’informe amb el nom "L'avaluació del programa CROMA (2006- 2014): un model de suport a la infància en risc d'exclusió social des de la FAS-UAB".

A partir de les diverses enquestes d’avaluació es va concloure que el perfil dels estudiants participants és bàsicament noies (83%) estudiants de grau (95%), destacant la procedència des de les Facultats d’Educació, Psicologia i Filosofia i Lletres.

Amb el pas dels cursos, el programa ha percebut un canvi de tendència en el perfil dels nens. Actualment, no només es dona suport a infants de famílies immigrades, sinó que ha augmentat exponencialment la participació de nens de famílies autòctones.

Pel que fa a la incidència del programa, en la majoria de centres els resultats de l’alumnat CROMA milloren en relació amb el seu punt de partida, tot i que no sempre els permet anivellar-se amb la resta de companys i companyes de curs. L’informe també conclou que l’alumnat que assisteix al CROMA en l’etapa d’educació secundària incrementa la proporció d’aprovats significativament.

En relació als objectius de futur, es va proposar augmentar les hores d’actuació directa del programa en cada centre participant a fi i efecte de que cada infant pugui beneficiar-se dels tallers de suport dos dies per setmana i promoure actuacions de continuïtat durant l’estiu amb la finalitat de consolidar els guanys en els aprenentatges i els hàbits adquirits pels infants durant el curs escolar.

El programa CROMA
El Programa socioeducatiu de la FAS, es va iniciar el curs 2005-2006 com a programa de voluntariat per donar suport a infants de famílies immigrades, nouvinguts al sistema educatiu a l’etapa d’educació primària en el marc del Pla LIC (Pla per la Llengua, la Interculturalitat i la Cohesió Social) del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya. Conegut en els seus inicis com a Programa Infància, va prendre el nom actual de CROMA durant el curs 2009-2010 i va passar a dirigir-se també a joves d’educació secundària obligatòria.

Al llarg dels quasi 10, el programa s’ha anat ajustant a les circumstàncies del context i a les oportunitats de finançament. No obstant, hi ha alguns elements permanents que ens permeten identificar d’una manera genèrica, el model CROMA: compromís de la UAB a favor de la infància en risc d’exclusió en el territori, amb la col·laboració d’estudiants i en complicitat amb una xarxa extensa de relacions amb els múltiples agents implicats.

CROMA proposa el reforç escolar d’aquests nens que a casa seva no tenen la oportunitat o l’espai per estudiar i fer deures a través d’una xarxa de voluntaris universitaris que actuen com a referent positiu i proper.

Aquesta novena edició ha comptat amb dues novetats. La primera, ha estat que s’ha ofert berenar als centres on es detectava que els nens no en tenien; la segona, ha consistit en una campanya de micromecenatge per finançar una visita dels nens a la Universitat. 

Dins de