Els audiovisuals dinàmics i caòtics augmenten l'atenció dels espectadors, però inhibeixen el seu processament conscient

Electrodes

Segons un estudi de la UAB i la UPO, els talls de pla disminueixen la freqüència de parpelleig dels espectadors, provocant un increment d'atenció. L'estil de muntatge audiovisual dinàmic i caòtic evoca una major activitat en àrees de processament visual, mentre que l'estil continu i ordenat provoca una major activitat de processament cognitiu.

08/11/2018

El tall de pla inhibeix la freqüència de parpelleig dels espectadors, augmentant així la seva atenció. També provoca un flux d'activitat cerebral des d'àrees occipitals cap a àrees frontals. Aquestes són les conclusions a què han arribat investigadors de la Universitat Autònoma de Barcelona i la Universitat Pablo de Olavide de Sevilla. L'estudi, publicat a la revista Neuroscience, aborda què passa després dels talls de pla en les obres audiovisuals des d'una triple aproximació: la freqüència de parpelleig dels espectadors, l'activitat elèctrica cerebral i la connectivitat funcional associada al cervell.

Aquesta investigació conclou també que l'estil de muntatge en què es trobi un tall de pla influeix en la percepció dels espectadors. Els talls de pla en audiovisuals editats amb estil dinàmic i caòtic, com els vídeo-clips, provoquen una major activitat en àrees de processament visual, en comparació amb els talls de pla en audiovisuals continus i ordenats. Així mateix, l'activitat en àrees frontals encarregades de processos més complexos, és superior quan els talls de pla formen part d'un estil d'edició continu i ordenat.

Després d'analitzar la sincronització cerebral associada al tall de pla, els investigadors conclouen que les xarxes cerebrals actives després d'un tall de pla en una pel·lícula són més intenses que abans d'ell. Des d'aquest punt de vista de sincronització, no hi ha diferències associades a l'estil de muntatge.

En recents estudis realitzats pels mateixos investigadors, es va demostrar que l'estil de muntatge afecta la freqüència de parpelleig dels espectadors. En aquest treball nou, els investigadors realitzen una anàlisi detallada de què succeeix en el segon immediatament posterior al tall de pla, en base a l'estil de muntatge.

En aquesta investigació van participar professionals de Ràdio Televisió Espanyola (RTVE), coordinats per l'Institut RTVE. La investigació ha estat desenvolupada per Celia Andreu-Sánchez i Miguel Ángel Martín-Pascual, del grup Neuro-Com del Departament de Comunicació Audiovisual i Publicitat, de la Universitat Autònoma de Barcelona, ​​i per Agnès Gruart i José María Delgado-García, de la divisió de Neurociències de la Universidad Pablo de Olavide de Sevilla.

Article de referència:
Andreu-Sánchez, C., Martín-Pascual, M.Á., Gruart, A., Delgado-García, J.M. Chaotic and fast audiovisuals increase attentional scope but decrease conscious processing. Neuroscience, 394 (2018), 83-97. https://doi.org/10.1016/j.neuroscience.2018.10.025

 

Notícies relacionades

Totes les notícies