La UAB lidera una recerca pionera en arqueologia i antropologia experimental
Projecte Tafonòmic 08.05.2012 Investigar  -  Investigadors de la Unitat d’Antropologia Biològica de la UAB, el Grup de Recerques de les Terres de Ponent, el laboratori ANTROPÒLEGS.LAB, i l’Institut d’Estudis Ilerdencs han presentat a Sant Martí de Maldà (Urgell, Lleida) “Projecte Tafonòmic”, una investigació científica d’arqueologia i antropologia experimental pionera a tot l’Estat que s’està portant a terme en aquesta població per aprofundir en els coneixements sobre l’origen, la composició i la història post- mortem del dipòsit funerari.

L?objectiu del projecte és analitzar les diferències esquelètiques que presenten els cossos segons el tipus d?estructura funerària on han estat inhumats. Amb la recerca els investigadors podran realitzar aportacions teòriques i metodològiques generals capaces de reconstruir la història i evolució seguida per les restes inhumades amb unes característiques i context determinats.

L?ús d?aquests models és bàsic per poder conèixer aspectes relacionats amb l?origen dels dipòsits funeraris antics (primaris o secundaris), tipologies i rituals funeraris, o les característiques i naturalesa d?alteracions ante i post-mortem de les restes.

Les instal·lacions on es es fa la recerca, als afores del municipi lleidatà, permeten als investigadors disposar d?un espai que recrea les condicions de les tipologies funeràries bàsiques que al llarg de la història de la humanitat s?han utilitzat per enterrar cossos. Es tracta d?un espai d?uns 120 metres quadrats on els investigadors poden fer inhumacions controlant totes les variables que comporta cada enterrament, com el tipus d?estructura funerària, la posició i característiques del cos que s?enterra, el dia de la inhumació, les dades climàtiques i els elements que acompanyen les restes.

26 inhumacions
Fins ara s?han realitzat un total de 26 inhumacions de porcs (Sus scrofa domestica) enterrats en diverses estructures funeràries individuals. Si bé l?experiència pretén comparar l?estat de les restes en la fase esquelètica, segons com s?hagi produït la descomposició del cos (espai buit versus espai reblert) s?ha jugat amb diferents variables controlades, com són l?edat de l?animal, el sexe, les patologies i la causa de mort. En alguns casos l?enterrament ha estat amb calç, i en d?altres s?ha embolcallat l?animal amb una tela de cotó per veure la incidència de la roba.

La hipòtesi de partida dels investigadors és que exemplars de característiques molt similars i enterrats amb la mateixa posició però en estructures funeràries de tipologia diferent mostraran diferències esquelètiques al moment de la seva exhumació.

A finals de març es va fer l?última inhumació, i al llarg del mes d?abril s?han acabat els treballs d?adequació de les instal?lacions, donant així per acabada la primera fase del projecte.

D?aquí a uns dos anys els investigadors valoraran la idoneïtat d? iniciar-ne la segona fase, que comportarà l?obertura de les estructures funeràries i l?excavació de les restes. L?exhumació es farà seguint una acurada metodologia arqueològica que permeti observar els elements ossis i la seva relació i posició amb total precisió.

Ampli ventall d?aplicacions
?Projecte Tafonòmic? vol ser un espai de recerca científica obert a iniciatives o programes d?investigació compatibles amb la recerca que s?hi està portant a terme.

El fet que es tracti d?un projecte experimental pioner i que els resultats de la investigació puguin oferir un ampli ventall d?aplicacions en relació al món de l?arqueologia i l?antropologia forense ha despertat ja l?interès d?altres àmbits científics, com la Unitat Canina dels Mossos d?Esquadra, -amb l?elaboració del seu nou programa d?ensinistrament caní per a la recerca de persones desaparegudes-. També empreses de prospecció arqueològica s?han mostrat interessades en el projecte. En aquest cas per tal de validar l?ús de tècniques geofísiques en la localització i caracterització d? inhumacions per a usos forenses o arqueològics.
Anar a Notícies
Si tens algun dubte sobre una nota de premsa o desitges més informació
g.premsa@uab.es

2020 Universitat Autònoma de Barcelona