Repensem els projectes: idees, avaluació i acompanyament per millorar-los
Modalitat: En línia (10 h de sessions síncrones, 10 h de sessions asíncrones i 10 h de treball autònom)
Adreçat a: docents d’educació infantil, docents d’educació primària, docents de l’ESO, docents Cicles Formatius GM i docents Cicles Formatius GS.
Durada: 30 hores.
Calendari: de l'1 a l'11 de juliol de 2025.
Horaris de sessions en línia síncrones: 1, 2, 3, 4 i 10 de juliol de 17 a 19 h.
Professorat: Laia Palou Fons i Núria Pérez López.
Preu: sense cost per als docents.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Aquesta formació està pensada per a docents que s’inicien en el treball per projectes com a Situació d’Aprenentatge (SdA) i pels que ja hi tenen experiència i volen revisar-los per sumar qualitat.
El curs combina treball síncron i asíncron de la següent manera. Les formadores mantindrem videoconferències per a explicar el marc teòric distribuït en blocs de contingut (especificats a l’apartat Programa/continguts). Es proporcionaran eines i exemples, així com la possibilitat de compartir materials i crear espais de debat. La resta d’hores seran treball asíncron i autònom per revisar els materials, fer tasques concretes de cada bloc i decidir a on posar el focus de millora per desenvolupar el seu material didàctic. Així doncs,els participants tindran l'oportunitat de refer allò fet a l’aula recentment i deixar-ho enllestit pel curs vinent, o bé, posar-se a treballar pels nous reptes amb l’acompanyament necessari i el suport que ofereix fer xarxa amb altres docents.
Avaluar els projectes que volem implementar a l’aula i prendre decisions per millorar-los.
Donar pautes per al disseny de projectes en el marc del nou currículum competencial i de l’ordre d’avaluació.
Vincular les fases d’un projecte amb les de la seqüència d’aprenentatge i activitats que es plantegen dins el marc curricular actual.
Reflexionar sobre aspectes rellevants: context, repte, producte; objectius, criteris d’avaluació, competències; idees claus, sabers que cal treballar i la seva progressió; preguntes conductores de les activitats, bastides, rutines de pensament i metacognició.
Afavorir la inclusió implementant mesures i suports universals.
Seleccionar i compartir eines digitals adequades a cada fase del projecte.
Incorporar l’avaluació formativa i formadora.
Revisar el retorn qualitatiu en la redacció dels informes finals.
Els blocs en els que ens endinsarem són:
Marc general. El currículum vigent. Vectors, competències transversals i específiques. Elements essencials del disseny dels projectes i de les SdA.
Programació. Com ha de ser la programació d’un projecte /SdA? Queda enmarcada en el nou currículum i alineada amb els sis vectors? Competències, objectius, criteris i sabers.
Disseny de SdA i les seves activitats. El disseny dels projectes reflecteix les fases d’una seqüència didàctica? Com podem enriquir-los per millorar l’impacte en l'aprenentatge de l’alumnat? Com ens hi ajuden les eines digitals? Hi ha una temporització coherent amb els objectius d’aprenentatge? Segueix les pautes DUA i afavoreix la inclusió? En quin grau s’hi possibilita fer una acció transformadora? Contextos, problemes socialment rellevants i justícia global. En quins moments és imprescindible el treball cooperatiu? El meu material és prou inclusiu? Mesures i suports universals. DUA.
Avaluació i metacognició. S’hi promou el pensament creatiu i crític? Com es concreta l’avaluació com a eina de regulació? Repertori d’eines. Com podem treballar la metacognició? Diari d’aprenentatge i portafolis. Com presentem els informes finals a l’alumnat i famílies?
En aquesta formació es donaran recursos i assessorament per a millorar els projectes que fem a les aules. Durant la primera setmana hi haurà videoconferències de dues hores per a explicar cada bloc. A partir d’una eina d'autoavaluació diagnòstica, els participants podran veure en quins aspectes tenen més mancances i així decidir on fer propostes de millora concretes. Al final del curs, els participants presentaran individualment o en grups la seva proposta de projecte millorat.
Caldrà assistir al 80% de les connexions síncrones i presentar el projecte o SdA refet o millorat.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
Càmera i micròfon operatius i engegats durant les sessions síncrones en línia, per tal de facilitar la interacció.
Preinscripció: fins al 4 de juny, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001550012).
Adjudicació de places: a partir del 5 de juny.
A partir de l'adjudicació de plaça, caldrà fer la matrícula a l'aplicatiu de la UAB.