Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

Química i societat: un petit recorregut per la història a través de la química i la seva contribució a la configuració de la societat moderna

Dates i horari: 22 i 29 de gener, 5, 12, 19 i 26 de febrer, i 5 i 12 de març de 2026, d’11.30 a 13 h.

Programa: El curs proposa un recorregut a través de la història i la societat utilitzant com a fil conductor una sèrie de molècules químiques que han determinat o influït fortament en els diferents desenvolupament històrics que han configurat la nostra societat actual. Així, parlarem de les molècules químiques que van determinar l’era dels descobriments i el món colonial. Seguirem amb les molècules químiques responsables de l’esclavitud i de la revolució industrial. Parlarem de com la humanitat pot alimentar 8.000 milions d’habitants gràcies als fertilitzants, de com hem après a fer materials sintètics (fibres, plàstics i cautxús) i de com hem millorat dràsticament la nostra esperança de vida gràcies als antibiòtics i la quimioteràpia en general. Dedicarem una certa atenció a alguns alcaloides per descriure el món de les drogues (comentant la crisi actual del fentanil) i seguirem amb els esteroides i la píndola anticonceptiva. Acabarem el curs amb una reflexió de futur respecte al rol de la química en la lluita contra el canvi climàtic, utilitzant com a fil conductor la petita molècula d’hidrogen. Per seguir el curs no és necessari tenir coneixements previs de química.

Jordi Marquet Cortés és catedràtic de Química Orgànica (jubilat) i va ser vicerector de la UAB de 2002 a 2012 i membre fundador del Parc de Recerca UAB. Fins a 2021 va coordinar el centre de recerca conjunt de Henkel i la UAB, dedicat a la recerca de nous materials. És un consultor científic i tecnològic amb més de 120 treballs científics originals sobre electroquímica, fotoquímica i nous materials polimèrics.

Informació complementària

Espai Sant Pau