Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona
Institut deCiències de l'Educació ICE

La Música en el Cine

Dates i horari: Dates i horari: 28 d’octubre, 4, 11, 18 i 25 de novembre, 2, 9 i 16 de desembre, d’11.30 a 13 h.

Programa: El curs s’obre amb una primera xerrada sobre la relació entre la música i el relat en imatges, una comunió que fou immediatament imprescindible, amb la presència d’un pianista a la sala de projecció que, en directe, subratllava amb música el que passava a la pel·lícula. En el cinema, la música ajuda molt a explicar les emocions (perill, alegria, amor, por…) a través de recursos compositius, instrumentals, rítmics…, alguns dels quals ja han esdevingut tòpics. I també serveix per situar el temps i l’espai de l’acció, per fer-la avançar o alentir, per assignar idees musicals a situacions o personatges i, fins i tot, per contradir el que es veu.

El curs s’organitza en tres blocs monogràfics:

  • Bandes sonores. Coneixerem els compositors que s’han dedicat a posar música a les pel·lícules, veritables especialistes que treballen molt estretament amb el director, tant per crear els ambients que els demana com per ajudar a explicar millor l’argument. Farem un relat cronològic amb les músiques més famoses creades expressament per al cine i que ressegueixen els cànons estètics i els gustos de cada època.
  • Cine musical. En aquest bloc parlarem de les pel·lícules que combinen el text parlat amb números cantats i ballats. El seguiment cronològic ja no és tan essencial pel decalatge que hi ha entre l’estrena de l’obra de teatre original i l’adaptació al cine. Provinents dels musicals majoritàriament de Broadway, Nova York, i del West End de Londres, les versions per a la pantalla gran sovint són les més conegudes.
  • Vídeos musicals. Aquest bloc tanca el curs amb una mirada a la indústria musical popular a partir de la dècada dels 80, quan s’imposa que cada nova cançó aparegui acompanyada d’un vídeo, i ens endinsarem a veure què aporta el suport visual a una cançó.

Frederic Sesé Sabartés és historiador de l’art per la UAB i titulat professional de flauta travessera pel Conservatori Municipal de Música de Barcelona. Ha desenvolupat la seva trajectòria professional com a crític musical i docent.

Informació complementària

Espai Sant Pau