Del repte a l'oportunitat: itinerari per a una docència transformadora
Modalitat: itinerari formatiu de conferències en línia mitjançant videoconnexió.
Adreçat a: professorat de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius.
Durada: 5 sessions de 2 hores.
Calendari:
- 21 d’octubre: De la dada a la decisió: IA, pensament crític i avaluació formativa
- 4 de novembre: La comunicació a l’aula: parlar, escoltar i connectar amb l’alumnat
- 18 de novembre: Eines digitals i usos èticament responsables
- 2 de desembre: Interseccionalitat a l’educació: desconstruint el subjecte educant universal
- 13 de gener: Personalitzar per a donar resposta a la diversitat
Horari: de 17.30 h a 19.30 h.
Lloc de realització: retransmissió en directe amb l'aplicació.
Professorat: Íngrid Agud, Olga Armengol, Mariona Casas, Víctor López, Marta Masoliver, Christian Negre i Íngrid Noguera.
Preu: 24€
L’ICE reobre el curs amb una proposta formativa adreçada al professorat de primària, secundària, batxillerat i cicles formatius que vulgui avançar cap a una docència més crítica, ètica i transformadora. Aquesta proposta dona continuïtat als itineraris dels cursos anteriors. El nou format, però, de cinc sessions de dues hores en línia, que es duran a terme al llarg de la tardor i l’hivern, permet la certificació de 10 hores de formació. Es tracta d’un itinerari pensat i dissenyat per garantir un espai de reflexió i debat combinat amb eines i recursos que ens permetran repensar la nostra pràctica educativa diària en clau actual i d’una manera compromesa. És per això que hem convidat persones expertes en actiu a les aules per encarar cinc temes clau que poden plantejar-nos reptes seriosos en l’àmbit educatiu, com ara: l’ús de la intel·ligència artificial, la comunicació efectiva a l’aula, l’ètica i les eines digitals, la interseccionalitat a l’educació i l’aprenentatge personalitzat.
Sessió 1, dimarts 21 d’octubre, de 17.30 h a 19.30 h
De la dada a la decisió: IA, pensament crític i avaluació formativa, a càrrec de Víctor López i Christian Negre.
En aquesta sessió, Víctor López i Christian Negre ens faran reflexionar a propòsit del paper de la IA, tot relacionant-la amb el pensament crític, i sobre si la seva implantació representa una amenaça o, ben al contrari, constitueix una oportunitat que no podem deixar passar a les aules. A més a més, l’ús de les qualificacions al sistema educatiu i a la influència que això té en relació amb la curiositat i el criteri de l’alumnat també tindran un paper destacat en aquesta sessió. En aquest sentit, exploraran les possibilitats que la IA ens ofereix per tal de qüestionar el nostre sistema d'avaluació per convertir-lo en un motor de reflexió i aprenentatge personal.
Víctor López és físic i doctor en didàctica de les ciències. Ha estat professor de Física i Química d'ESO i Batxillerat, i actualment és professor agregat del Departament de Didàctica de la Matemàtica i les Ciències Experimentals, on investiga sobre el paper de les eines digitals a l'aula de ciències.
Christian Negre, llicenciat en Belles Arts, és docent amb més de 20 anys d'experiència a pràcticament totes les etapes educatives. Actualment a ESO i batxillerat de l'Escola Pia de Calella, procura integrar la tecnologia educativa de manera eficient per a desenvolupar la creativitat i el pensament crític.
Sessió 2, dimarts 4 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h
La comunicació a l’aula: parlar, escoltar i connectar amb l’alumnat, a càrrec de Mariona Casas.
La comunicació a l’aula expressa maneres de ser, d’educar i de relacionar-se. Desenvolupar una comunicació clara, empàtica i respectuosa a l’aula és clau per establir relacions positives amb i entre l’estudiantat i per consolidar una identitat professional coherent. Durant la sessió es compartiran estratègies per crear un clima d’aula favorable a l’aprenentatge que ajudi a millorar la pràctica educativa.
Mariona Casas-Deseures és llicenciada en Periodisme (UAB) i en Humanitats (UOC) i doctora en Didàctica de la Llengua i la Literatura (UAB). Desenvolupa la seva activitat docent i investigadora a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya (Vic-UCC): com a docent, als graus de Mestre i al Màster de Formació de Professorat d'Educació Secundària; i com a investigadora, al grup de recerca Glossa-Lingüística aplicada, didàctica i literatura. Les seves línies de recerca se centren en la formació lingüística i discursiva dels (futurs) docents, en la didàctica de l'escriptura i l’oralitat i en l'ensenyament-aprenentatge reflexiu de les llengües des d'un enfocament plurilingüe.
Sessió 3, dimarts 18 de novembre, de 17.30 h a 19.30 h
Eines digitals i usos èticament responsables, a càrrec d’Olga Armengol i Marta Masoliver.
Aquesta sessió convida a repensar com fem servir la tecnologia a les aules. Vol generar reflexió crítica sobre els usos de les eines digitals a l’escola en un moment en què la normativa demana reduir la sobreexposició a pantalles i garantir un ús pedagògic, saludable i ètic de la tecnologia. L’objectiu és reflexionar i prendre consciència de l’oportunitat que ens ofereix la tecnologia per acompanyar l’alumnat en els seus aprenentatges, tot reconeixent que viuen immersos en un món digital i que necessiten el nostre guiatge per fer-ne un ús crític i responsable.
Olga Armengol Pastallé, mestra de primària especialitzada en programació i robòtica. Amb un màster en dificultats d’aprenentatge (ISEP) i cursant el màster de recerca en educació (UAB) enfocat a la competència tecnoètica docent. Coordinadora del grup Món digital i educació de l’ICE de la UAB. Participa activament en diversos espais de reflexió sobre l’ús pedagògic de la tecnologia a les aules. Convençuda del potencial humanitzador de les tecnologies, és impulsora de projectes d’aula que integren tecnologia i l’ètica amb l’objectiu de formar alumnat crític i conscient davant dels reptes del món digital actual.
Marta Masoliver Brutau, mestra de primària, llicenciada en Psicopedagogia i màster en Educació i TIC (e-learning). Coordinadora del grup Món digital i educació de l’ICE de la UAB. Centra la seva reflexió en l’ús responsable i ètic de les tecnologies a l’escola, amb l’objectiu de desenvolupar la competència digital de l’alumnat en el context d’un món profundament tecnològic.
Sessió 4, dimarts 2 de desembre, de 17.30 h a 19.30 h
Interseccionalitat a l’educació: desconstruint el subjecte educant universal, a càrrec d'Íngrid Agud Morell.
En aquesta sessió s’introduirà el concepte d’interseccionalitat com a eina clau per analitzar críticament la idea de subjecte educant universal. S’explorarà com les estructures educatives poden generar opressions i privilegis que configuren experiències diverses i complexes, tant a l’alumnat i com al professorat. L’objectiu de la sessió és, per tant, familiaritzar-se amb les epistemologies “altres”, i proporcionar eines que ajudin a reflexionar i reconèixer la complexitat i diversitat de les experiències educatives per a avançar cap a una educació més justa i transformadora.
Ingrid Agud-Morell és Professora Serra Húnter al Departament de Teories de l’Educació de la Universitat Autònoma de Barcelona i Doctora cum laude en Educació i Societat per la Universitat de Barcelona. Investigadora principal del Grup d’Educació i Gènere (UAB) i membre del grup de recerca atlas – Interseccions Crítiques en Educació, ha liderat i participat en recerques entorn les interseccions entre infància, gènere, sexualitat i institucions educatives, dins del marc de la pedagogia feminista crítica i els estudis de gènere.
A més a més, és coordinadora del Grau d’Estudis Socioculturals de Gènere, on imparteix l’assignatura Gènere, famílies i institucions educatives, i també professora al Grau d’Educació Primària, al Màster en Investigació Educativa i al Programa de Doctorat en Educació.
Actualment és Responsable de Polítiques d’Igualtat de la Facultat de Ciències de l’Educació i representa la UAB a l’Institut Interuniversitari d’Estudis de Gènere de Catalunya.
Sessió 5, dimarts 13 de gener, de 17.30 h a 19.30 h
Personalitzar per a donar resposta a la diversitat, a càrrec d'Íngrid Noguera.
Ens trobem en un moment amb una gran diversitat a les aules, on la inclusió és alhora una prioritat i un repte. Davant d’aquesta realitat, la personalització de l’aprenentatge ens ofereix oportunitats per a reconèixer els interessos, coneixements previs i necessitats de cada alumne. En aquesta sessió posarem en diàleg la recerca universitària amb l’experiència de les aules de primària i secundària per explorar com avançar cap a una docència més flexible i transformadora.
Íngrid Noguera és Llicenciada en Pedagogia, postgrau en Docència Universitària i doctora en Multimèdia Educativa. És professora agregada i investigadora al Departament de Teories de l’Educació i Pedagogia Social de la Universitat Autònoma de Barcelona i és la coordinadora de benestar de la Facultat de Ciències de l’Educació. Investiga i forma al professorat en l'àmbit de les tecnologies educatives i les metodologies docents innovadores.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya, amb un total de 10 hores.
Es farà control d'assistència des del mitjà telemàtic. Per tenir dret a la certificació cal assistir-hi el 80% de la durada de l'activitat.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet)
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, poden romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.
Matrícula oberta fins al 13 d'octubre de 2025.
Per matricular-vos necessiteu un NIU (número d'identificació universitària de la UAB). Trieu l'opció que correspongui al vostre cas:
- Matrícula amb NIU:
- en cas que no recordeu el NIU, podeu contactar amb nosaltres a través del correu electrònic ga.ice@uab.cat
- si el que no recordeu és la contrasenya, podeu generar-la de nou en aquest enllaç.
- Matrícula sense NIU:
Un cop formalitzada la matrícula, només es farà la devolució de l'import en els casos de malaltia greu o d'accident i sempre que no hagi començat l'itinerari. El tràmit es farà mitjançant sol·licitud al Registre de la UAB, amb la documentació corresponent que acrediti la situació al·legada.
Informació complementària
