Idees clau en l'ensenyament-aprenentatge de les ciències a primària
Modalitat: En línia (10 h de sessions síncrones, 10 h de sessions asíncrones i 10 h de treball autònom)
Adreçat a: docents d’educació primària.
Durada: 30 hores.
Calendari: de l’1 a l'11 de juliol de 2025.
Horaris de sessions en línia síncrones: 1 de juliol de 10 a 12 h, 7 de juliol de 16 a 20 h i 11 de juliol de 10 a 14 h.
Professorat: Carme Grimalt Alvaro, Víctor López-Simó i Anna Marbà Tallada.
Preu: sense cost per als docents.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
En aquest curs volem discutir quines són les idees clau de ciències que cal treballar a l’escola de primària, quin paper juguen en el disseny de les situacions d’aprenentatge i com es poden concretar en les activitats d’aula. Tot això s’emmarca dins la visió d’entendre el procés d’ensenyament-aprenentatge de les ciències com un procés on els infants aprenen a pensar de forma científica el seu entorn proper, modelitzant, indagant i comunicant.
Objectius
Identificar quines idees clau de ciències apareixen en el currículum de l’educació primària i quines hi podem incorporar des de la perspectiva de l'Activitat Científica Escolar.
Posicionar les idees clau com a vector de disseny de les situacions d’aprenentatge.
Relacionar les idees clau amb les activitats d’aula i el seu paper en l’aprenentatge dels infants.
Programa
Quines idees clau de ciències es poden construir a primària?
L’aprenentatge de les ciències com a procés de progressió i modelització.
Com incorporar el desenvolupament de les idees clau en les activitats d’aula?
Aquest curs s'estructura en 4 blocs de treball autònom i asincrònic, entre els quals es van intercalant 3 sessions de treball sincrònic amb els responsables del curs:
Bloc 1: Visions de la ciència i activitat científica escolar – Es treballa íntegrament de forma asíncrona i inclou el visionat d’un vídeo i la lectura de diversos documents (2 h)
Bloc 2: Perspectives didàctiques, modelització i progressions d’aprenentatge – Es treballa íntegrament de forma asíncrona i inclou el visionat d’un vídeo i la lectura de diversos documents (2 h)
Primera sessió sincrònica de tutorització i discussió de dubtes dels dos primers blocs, i presentació de les sessions de treball que es faran en els propers blocs (2 h)
Bloc 3: Grans idees de la biologia i la geologia – Inclou una part prèvia de treball asincrònic, amb el visionat d’un vídeo i la lectura de diversos documents (2,5 h), una part de treball autònom (4 h per preparar un material d’aula que es presentarà a la resta de companys) i la participació en una sessió de discussió sincrònica.
Segona sessió sincrònica. Presentació i discussió de les activitats d’aula de biologia i geologia que els participants hauran preparat (4 h)
Bloc 4: Grans idees de la física i la química – Inclou una part prèvia de treball asincrònic i amb el visionat d’un vídeo i la lectura de diversos documents (2,5 h), una part de treball autònom (4 h per preparar un material d’aula que es presentarà a la resta de companys) i la participació en una sessió de discussió sincrònica.
Tercera sessió sincrònica. Presentació i discussió de les activitats d’aula de física i química que els participants hauran preparat (4 h).
Es reserven dues hores de treball autònom per l’elaboració del diari d’aprenentatge.
Per tal d’aprovar el curs caldrà presentar:
Diari d’aprenentatge, en el que cada participant anirà recollint les seves reflexions abans i després de cada bloc de treball. Caldrà lliurar aquest document només al finalitzar el curs.
Anàlisis, presentació i modificació de dues activitat d’aula, en el que cada participant realitzarà una anàlisi de les idees clau que es treballen (una relacionada amb els continguts de física i química i l’altra, amb els de biologia i geologia).
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
Càmera i micròfon operatius i engegats durant les sessions síncrones en línia, per tal de facilitar la interacció.
Preinscripció: fins a l'11 de juny, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001560012).
Adjudicació de places: a partir del 12 de juny.
A partir de l'adjudicació de plaça, caldrà fer la matrícula a l'aplicatiu de la UAB.