La personalització dels aprenentatges
Modalitat: En línia (10 h de sessions síncrones, 10 h de sessions asíncrones i 10 h de treball autònom)
Adreçat a: docents d’educació primària, docents d’ESO i docents de Batxillerat.
Durada: 30 hores.
Calendari: de l'1 a l'11 de juliol de 2025.
Horaris de sessions en línia síncrones: 1, 2, 3, 7 i 8 de juliol de 10 a 12 h.
Professorat: Meritxell Cano Autet.
Preu: sense cost per als docents.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
El curs ens endinsa en la personalització i en tots els canvis que comporta aquesta nova mirada educativa, que pren com a focus central l’alumnat.
Teories i recerques en educació, pedagogia i neurociències palesen que és l’aprenent que ha de donar sentit als aprenentatges essent conscient i autogestionant què i com aprèn.
Centres i professorat, per la seva banda, haurien d’oferir propostes flexibles, accessibles i que redueixin les barreres, per garantir un aprenentatge inclusiu que pugui donar resposta a tot l’alumnat.
Per fer-ho possible cal promoure una ensenyança metacognitiva, donar veu a l’alumnat, diversificar propostes i flexibilitzar el que passa a les aules, sense perdre de vista que qualsevol proposta parteix d’una intencionalitat educativa, que, a més, ha de poder ser avaluada amb rigor sota un enfocament d’avaluació formadora, formativa i qualificadora.
En aquest curs aprofundirem en el què i perquè de la personalització dels aprenentatges, però sobretot veurem molts recursos pràctics per organitzar les aules sota aquests paradigma i mirada. Ens trobem en un bon moment per avançar en aquest sentit d’acord amb el nou currículum, que contempla la universalitat i la personalització com a un dels sis vectors que el regeixen.
-
Prendre consciència de les diferents maneres amb què podem personalitzar els aprenentatges i donar resposta a tot l’alumnat partint de les seves competències i interessos.
-
Identificar què i com podem flexibilitzar les propostes i conèixer models teòrics i metodològics que ens hi poden ajudar, com ara Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA), taxonomies d’objectius d’aprenentatge, l’equalitzador de Tomlinson, etc.
-
Conèixer maneres d’organitzar les aules per posar a l’abast de l’alumnat les diferents propostes de personalització dels aprenentatges: estacions, ambients, caixes d’aprenentatge, projectes personals, playlist, etc.
-
Poder promoure pràctiques d’ensenyament i aprenentatges metacognitives que permetin que l’alumnat sigui l’autèntic protagonista dels seus aprenentatges i pugui prendre decisions en aquest sentit. Conèixer recursos concrets per fer-ho: auto i coavaluació, bon feedback, disseny de plans de treball i/o itineraris d’aprenentatge, establiment d’objectius personalitzats, tutories amb l’alumnat, entrevistes amb les famílies autodirigides, etc.
- Introducció a la personalització de l’aprenentatge. Les 4 idees fonamentals a conèixer i tenir en compte: diferenciar vs personalitzar, l’agència, la metacognició i el paper de l’alumnat, què personalitzar i com preparar les propostes sota aquest enfocament.
- Estratègies i recursos per promoure la metacognició a l’aula: plans de treball i itineraris dissenyats per l’alumnat a partir de l’autoavaluació. Com acompanyar a l’alumnat en aquest procés d’autoconeixement i presa de decisions.
- Models de personalització: Disseny Universal per l’Aprenentatge (DUA), propostes multinivell i ús de bastides.
- Concretem. Què podem fer si volem personalitzar l’aprenentatge? Quatre maneres d’organitzar les aules i les propostes. Temps i espais flexibles. Exemples i experiències.
Aquest curs és virtual, i combina sessions sincròniques, asíncrones i també espais de treball autònom. En les sessions telepresencials sincròniques, ens centrarem sobretot en El curs es realitzarà en línia. Es facilitaran a través del Moodle presentacions, lectures i vídeos amb l'objectiu de mostrar i exemplificar tots els recursos pràctics que inclou la formació. Tanmateix, i mentre el curs duri, s'obrirà un espai de debat al fòrum de l'aula virtual per tal que els participants puguin compartir inquietuds i experiències, el qual vol promoure principalment l'aprenentatge entre iguals. A part dels materials facilitats a l’aula virtual hi haurà 10 hores de connexió síncrona amb la formadora.
Per tal de superar l’activitat cal assistir a un 80% de les sessions síncrones amb la formadora i lliurar un treball el dia 11 de juliol que acrediti que s’han treballat tots els materials. Aquest treball haurà de tenir una extensió aproximada de cinc pàgines, en el qual es plantegi una proposta de personalització dels aprenentatges pràctica, pensada per un curs i/o etapa educativa concreta i inspirada en alguns dels materials que es presentaran en la formació. Cal acompanyar aquesta proposta d’una reflexió final sobre la personalització de l’aprenentatge i els aspectes més destacats que us emporteu del curs.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
La formació inclou alguns dels continguts sobre metacognició que són part del curs en el curs Com treballar a l'aula amb activitats competencials, afavorint la creativitat, el treball cooperatiu i l'autoavaluació organitzat per l’ ICE UAB i impartit per la mateixa formadora. El motiu d’aquesta coincidència parcial és la rellevància d’aquesta temàtica en la personalització dels aprenentatges.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet.
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
- Càmera i micròfon operatius i engegats durant les sessions síncrones en línia, per tal de facilitar la interacció.
- Preinscripció: fins al 4 de juny, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001500012).
- Adjudicació de places: a partir del 5 de juny.
- A partir de l'adjudicació de plaça, caldrà fer la matrícula a l'aplicatiu de la UAB.
Informació complementària
