La història de mai no acabar: selecció, planificació de la lectura literària i biblioteques d'aula a primària
Modalitat: en línia síncron.
Adreçat a: docents d'educació primària.
Durada: 20 hores (12 hores en sessions en línia síncrones + 8 hores de treball autònom).
Calendari del curs: del 3 de desembre de 2025 al 2 de febrer de 2026.
Horari de les sessions virtuals: 3, 10 i 17 de desembre i 14, 21 i 28 de gener, de 17.30 h a 19.30 h.
Professorat: Anna Juan Cantavella.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins al 4 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001100012).
Adjudicació de places: a partir del 5 de novembre.
A llegir s'aprèn llegint. Partint d’aquesta idea, el curs vol reflexionar sobre la importància de la planificació de temps de lectura literària diversos i de qualitat a l’escola.
Poder llegir de maneres diferents implica tenir llibres diferents a l’aula. Per això, començarem parlant de la importància de la selecció i d’una bona biblioteca d’aula i acabarem explorant quines pràctiques han d’aparèixer de manera recurrent a les aules per portar a terme una bona educació literària.
Reflexionar sobre la importància de la tria.
Adquirir eines per a la selecció d'obres per a primària.
Reflexionar sobre la importància d’introduir pràctiques recurrents de lectura.
Adquirir eines per mobilitzar els llibres a l'escola i construir biblioteques d'aula dinàmiques.
SESSIÓ 1: Per què llegir literatura a primària? La importància de la biblioteca d’aula per l’educació literària
SESSIÓ 2: Criteris de tria, selecció i concepte d’itinerari.
SESSIÓ 3: La importància de la planificació de la lectura literària a les aules.
SESSIÓ 4: Pràctiques recurrents per fomentar l’hàbit i el plaer per la lectura.
SESSIÓ 5: Pràctiques recurrents per guiar en la interpretació de textos 1.
SESSIÓ 6: Pràctiques recurrents per guiar en la interpretació de textos 2.
La conversa i la reflexió conjunta sobre les pròpies pràctiques ens portarà cap a maneres de repensar la planificació de la lectura literària a les aules.
Participació en els fórums proposats a l’aula virtual.
Entrega d’una activitat final relacionada amb la tria i la planificació de pràctiques literàries a les aules.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya