Durada: 20 hores (14 hores en sessions en línia síncrones + 6 hores de treball autònom).
Calendari del curs: del 5 de novembre de 2025 al 18 de març de 2026.
Horari de les sessions virtuals: 5 i 26 de novembre, 17 de desembre, 14 de gener, 4 i 25 de febrer, i 18 de març, de 16.30 h a 18.30 h.
Professorat: Xavier Vilella Miró, Mònica Rodríguez Pedragosa i Berta Mas Pons.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins al 20 d'octubre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001090012).
Adjudicació de places: a partir del 21 d'octubre.
La geometria sovint s’associa amb la memorització de fórmules, la classificació de figures i la resolució de problemes tècnics sobre polígons i cossos. Tot i ser part essencial del currículum, aquests continguts no en reflecteixen tota la riquesa. Desenvolupar el sentit espacial —la capacitat d’imaginar, analitzar i raonar sobre formes i relacions en l’espai— va molt més enllà d’aquests sabers. Implica connectar la geometria amb el moviment, la visualització, la manipulació de representacions, i l’ús del llenguatge per descriure i argumentar.
Aquest curs pretén oferir eines i recursos per explorar la geometria d’una manera més significativa i competencial, fent que l’alumnat construeixi el coneixement a partir de la manipulació, la discussió i la resolució de situacions reals o contextualitzades.
Prendre consciència que la geometria habitualment treballada als centres —sobretot la que es presenta als llibres de text— no garanteix, per si sola, el desenvolupament de les competències espacials de l’alumnat.
Proposar activitats riques i significatives, organitzades en seqüències d’aprenentatge pensades per a l’ESO, que cada centre podrà adaptar i programar segons les seves necessitats.
Posar a disposició del professorat un conjunt estructurat i coherent de propostes didàctiques, orientades al desenvolupament del sentit i els sabers espacials.
La Geometria que fem, ¿aconsegueix els objectius d’aprenentatge perseguits? Quins són aquests objectius?
Estudi dels errors conceptuals més habituals de l'alumnat que comença l'ESO. Què és el que falla? Quines idees prèvies tenen? Quines dificultats tenen?
Presentació d’una seqüència d’aprenentatge coherent amb els resultats de la investigació en Educació Matemàtica.
Propostes d’activitats progressives (en nivell d’abstracció i complexitat) per afavorir el desenvolupament del sentit espacial i de les competències geomètriques.
Farem, en la mesura del possible, un Cicle Reflexiu de treball en diferents fases:
Anàlisi: Comencem amb una anàlisi d’algunes de les activitats que sovint apareixen en els llibres de text de l'ESO.
Comprensió de la dificultat de l’alumnat: També mostrarem treballs d’alumnes (que comencen l'ESO) que mostren conceptes mal compresos, com el paral·lelisme i la perpendicularitat, així com un ús mecànic i, sovint, erroni d’algunes fórmules com la de l'àrea del triangle o la confusió entre perímetre i àrea.
Proposta de reptes: Plantejarem reptes progressivament més complexos i abstractes que desenvolupen les competències espacials, mostrant també alguns treballs d'alumnat de diferents nivells que analitzarem.
Redescripció de la pràctica: Cada persona participant haurà de plantejar-se quines millores pensa introduir en les seves classes de Geometria i presentar-les a tot el grup: dins del possible, portar-les a l’aula i retornar les seves observacions.
Les persones participants han de lliurar les tasques encomanades al llarg del curs.
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat, incloent:
El nivell de qualitat de les respostes a les activitats per al treball corresponent a les hores asíncrones.
El nivell de qualitat de les intervencions durant les hores síncrones.
El nivell de qualitat de les respostes escrites als reptes llençats en les sessions síncrones.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions d’accés i de participació:
Coneixements de Geometria a nivell de 4t d’ESO.
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya