Adreçat a: docents del segon cicle d'educació primària, educació secundària i batxillerat.
Durada: 20 hores (10h 30' en sessions en línia síncrones + 9h 30' de treball autònom).
Calendari del curs: del 13 de gener al 24 de març de 2026.
Horari de les sessions: 13 i 27 de gener, 10, 17 i 24 de febrer, 3 i 17 de març, de 17.30 h a 19.00 h
Professorat: Usoa Sol Azpilicueta.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins al 30 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001110012).
Adjudicació de places: a partir de l'1 de desembre.
As teachers, we all know for a class to work well, it’s important to know your students and to show them that you care about them. Also, nowadays, diversity is part and parcel of our classroom, and we need to cater to all of our students’ individual learning needs.
By creating a sense of community and fostering group cohesion, our students will feel the classroom is a safe environment to make mistakes and learn. They will drop their affective filters, which will definitely contribute to improving their attitude towards the foreign language and their learning process.
In this hands-on course, I’ll give you practical tried-and-tested activities to involve your students and make them feel engaged and wanting to express their opinions and participate in English. I’ll also demonstrate ideas to differentiate learning for your students and get them all on board and making progress with their English!
Learn strategies to create a safe, inclusive, and motivating classroom environment.
Understand how to build a sense of community in the English classroom.
Discover practical activities to foster student engagement and participation.
Become familiar with tools to adapt lessons to different learning styles and needs.
1. The importance of bonding and group cohesion:
Activities to get to know your students better
Creating a safe and positive learning environment
Strategies to reduce students' affective filter
Activities that promote trust and emotional safety
2. Encouraging student participation and voice:
Techniques to give students space to express their opinions
Engaging communicative and inclusive classroom activities
3. Differentiation and inclusion in the English classroom:
Tools to adapt tasks to different learning paces and needs
Strategies to support progress for all students
4. Practical application in the classroom:
Designing your own activities
Sharing and peer-evaluating classroom proposals
The course is practical, collaborative, and hands-on. Sessions will include:
Live demonstrations of classroom-tested activities
Group dynamics and interactive tasks
Reflection on teaching practice
Creation of classroom-ready resources and activities
Assessment will be ongoing and formative, based on:
Active participation and attendance to at least 80% of the sessions.
Creation and presentation of a session tailored to the teacher’s own teaching context.
A final reflection on key takeaways and how they will be implemented in participants' own classrooms.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Requeriments per als assistents:
Recommended English level: B2 (CEFR) or above.
Some teaching experience in English or interest in applying activities in the classroom.
Willingness to actively engage in the course dynamics.
Condicions técniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de la formadora.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya