Sabem, gràcies a la recerca i la reflexió teòrica, que per desenvolupar el pensament estadístic cal plantejar a l’alumnat situacions problemàtiques riques, en les quals la complexitat i el repte siguin els motors de la reflexió que ajudi a construir els conceptes.
Així, cal plantejar a l’aula petites investigacions que ajudin a comprendre com treballa un estadístic professional, com també, cal promoure la realització de projectes que mostren la manera com la societat utilitza les matemàtiques, això és, cal dissenyar projectes en què l’estadística sigui una eina fonamental de treball.
D’altra banda, també sabem que el desenvolupament del pensament estadístic és previ a la introducció i la pràctica del càlcul mecànic de paràmetres i s’aconsegueix desenvolupant les competències matemàtiques, d’acord amb els significats, l’àmbit d'aplicació i les limitacions que té cada paràmetre.
En aquest sentit, al curs treballarem les cinc formes de pensament estadístic que pauten la seqüència d’aprenentatge:
- La descripció d’un gràfic: amb paraules, nombres, imatges, eines digitals.
- La interpretació i l’argumentació
- La comparació: usant la mesura, comparacions numèriques; comparant diferències (rang, rang interquartílic, desviació estàndard); diferències absolutes i relatives).
- La interrelació entre variables: relacions bivariants (directes i inverses); taules de dades de doble entrada (decidir variable a cada eix, diferència variable-atribut); causa-efecte; regressió (capacitat predictiva i limitacions) i correlació.
- La construcció de models, que permeten descriure patrons o fer prediccions.
En aquest curs mostrarem activitats que tenen en compte la progressió d’aprenentatges de primer a quart d’ESO, centrades en el treball matemàtic però que es poden connectar amb altres matèries a l’hora de dissenyar projectes interdisciplinaris.
Les persones assistents treballaran de manera autònoma en l’aula virtual en què a partir d’activitats diverses i de fòrums d’interacció amb el professorat formador i la resta d’assistents.
Les activitats que s’hi abordaran, partiran sempre de contextos rics i reals en què es demana a l’alumnat que en faci la descripció i la interpretació.
Les situacions d’aprenentatge proposades fomentaran sempre la investigació i la construcció de coneixement matemàtic.
Les persones participants han de lliurar les tasques encomanades al llarg del curs.
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat, incloent:
- El nivell de qualitat de les respostes a les activitats per al treball corresponent a les hores asíncrones.
- El nivell de qualitat de les intervencions durant les hores síncrones.
- El nivell de qualitat de les respostes escrites als reptes llençats en les sessions síncrones.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions d’accés i de participació:
- Coneixements bàsics d’Estadística.
- Bona qualitat de la connexió a Internet.
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment dels formadors.

Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya