L'educació literària a l'aula de Secundària: ajudem-nos a desenvolupar-la i compartim experiències
Modalitat: sessions presencials al Campus de la UAB.
Adreçat a: docents d'educació secundària i batxillerat.
Durada: 20 hores (15 hores de sessions presencials + 5 hores de treball autònom).
Calendari: del 4 de novembre de 2025 al 3 de febrer de 2026.
Horari de les sessions presencials: 4 i 25 de novembre, 16 de desembre, 13 de gener i 3 de febrer, de 17.30 h a 20.30 h.
Professorat: M. Teresa Verdaguer Autonell i Rosalía Delgado Girón.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció (ampliada): fins al 20 d'octubre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001080012).
Adjudicació de places: a partir del 21 d'octubre.
L’educació literària en el nou currículum està representada per les competències 7 (lectura autònoma) i 8 (lectura guiada). Això estableix clarament dos eixos de treball de la literatura a les aules. Com es pot concretar i quines implicacions té en la pràctica?
Volem compartir idees i neguits per crear propostes concretes més fonamentades que puguem experimentar amb l’alumnat. Tractarem qüestions com ara la selecció del corpus d’obres, el tipus d’activitats, l’establiment d’itineraris de lectures… a partir de reflexions compartides entre els participants en el curs, lectures d’experts i activitats d’anàlisi i creació de materials.
Aclarir conceptes i dubtes sobre les competències 7 i 8 del nou currículum de llengües i literatura.
Llegir alguns textos de referència sobre l’educació literària (articles o capítols).
Compartir i analitzar propostes d’aula per treballar les competències 7 i 8.
Dissenyar alguna activitat de lectura guiada per algun text que es vulgui treballar amb l'alumnat.
Esbossar possibles itineraris de lectura a partir de les activitats dissenyades.
Lectura guiada i lectura autònoma: mons propis i complementaris.
Possibles objectius i activitats de treball de la lectura autònoma: àlbums, dinàmiques, converses, corpus, avaluació…
Característiques de les activitats de lectura guiada.
Planificació del treball de l’educació literària dels nostres alumnes. Els itineraris de progrés.
El curs està pensat per treballar a l’aula i desenvolupar dinàmiques participatives i que tothom hi pugui fer aportacions.
Hi haurà presentacions teòriques, però les farem de manera compartida, a partir de l’intercanvi d’idees i experiències. Demanarem reflexió sobre alguns textos teòrics i anàlisi de propostes didàctiques.
S’hauran de llegir alguns articles o capítols teòrics i dissenyar i compartir activitats.
Al curs hi haurà moments de treball individual, en parelles, en petit grup i en grup gran.
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
Les persones participants hauran de realitzar i lliurar les activitats proposades (de creació pròpia), així com fer una lectura i comentari dels textos proposats.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les sessions presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Coneixements bàsics suficients per accedir al campus virtual de l'activitat.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya