Com treballar la competència científica a la secundària
Modalitat: en línea síncron.
Adreçat a: docents d'educació secundària de biologia, geologia, física i química.
Durada: 20 hores (14 hores en sessions en línia síncrones + 6 hores de treball autònom).
Calendari: del 12 de gener al 27 de març de 2026.
Horari de les sessions en línia síncrones: 12 i 26 de gener, 2, 16 i 23 de febrer, i 9 i 23 de març, de 18.00 h a 20.00 h.
Professorat: Begonya Oliveras Prat i Mònica Suils Robles.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins al 30 de novembre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001070012).
Adjudicació de places: a partir de l'1 de desembre.
La ciència implica mirar el món d'una manera determinada que ajuda a comprendre'l millor. Cal ajudar l'alumnat a connectar la ciència amb problemes del món socialment rellevants per tal que puguin prendre decisions fonamentades tot desenvolupant esperit crític.
En el curs discutirem situacions d’aprenentatge que permetin adquirir els sabers necessaris per formar una ciutadania crítica. La competència científica implica aprendre les grans idees de la ciència (models), de manera indagativa, tot fomentant l'argumentació i la presa de decisions.
En aquest curs discutirem què implica ensenyar i aprendre ciències. Analitzarem petites propostes d’indagació i activitats de diferents tipologies des d'una mirada competencial.
Les persones participants hauran d’analitzar i reflexionar sobre activitats d’aula per poder enriquir les pròpies experiències i pràctica.
Definir els grans models de ciència (sabers) que caldria treballar a secundària.
Comprendre les característiques d'una bona activitat d'indagació.
Analitzar una activitat d'indagació.
Analitzar i discutir situacions d’aprenentatge i activitat competencials.
Analitzar i aplicar una activitat de lectura crítica proposada en el curs.
Grans models de la ciència
Cicle d'aprenentatge
Les bones preguntes per promoure l'aprenentatge de les idees clau
Indagar i activitats competencials
Evidències d'aprenentatge/Indicadors
Pensament crític: lectura crítica
Avaluació reguladora
Es combinaran sessions teòriques amb sessions de pràctica reflexiva a partir de les activitats proposades en el curs.
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat. En aquesta línia, es valorarà el material elaborat i la reflexió amb la resta del grup.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya