Com pensem, quan ja pensen les màquines? Ensenyar a pensar críticament: de les aules al món
Modalitat: En línia (10 h de sessions síncrones, 10 h de sessions asíncrones i 10 h de treball autònom)
Adreçat a: docents d’educació primària i docents de l'ESO.
Durada: 30 h.
Calendari: de l'1 i l'11 de juliol de 2025.
Horaris de sessions en línia síncrones: 1, 3, 4, 8 i 11 de juliol de 14 a 16 h.
Professorat: Mariona Massip Sabater.
Preu: sense cost per als docents.
*Aquest curs inclou sessions en línia a temps real, tingueu en compte els dies i les hores establertes per a les sessions.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
“Cal tornar a les preguntes bàsiques: Què volem saber? De qui i amb qui podem aprendre l’essencial per viure millor?”, ens suggereix la filòsofa Marina Garcés.
Davant els reptes socioambientals, mediàtics i tecnològics del segle XXI, quan sembla que les màquines ja pensen però enfrontem problemes socials davant dels quals sovint no sabem com actuar, ens preguntem: què necessitem aprendre? Què volem ensenyar? Què necessitem per aprendre a pensar críticament i actuar de manera coherent?
En aquest curs posarem el pensament crític al centre dels processos d’ensenyament i aprenentatge, al centre de les aules. Ens preguntarem què vol dir ensenyar a pensar críticament, què ens cal per fer-ho i, sobretot, per què és necessari fer-ho.
Explorarem les estratègies perquè el pensament crític transcendeixi les aules i es projecti a la vida quotidiana i al món que vivim i habitem: pensar críticament els problemes socials i socioambientals, les fonts d’informació, els missatges mediàtics, els discursos d’odi, les notícies falses, la intel·ligència artificial...
El present curs és una ampliació a 30 h d’un curs anterior, en què hem detectat la necessitat de poder aprofundir en alguns aspectes que generen gran inquietud a les aules:
- L’ús de la intel·ligència artificial.
- La gestió crítica de la informació que arriba per xarxes socials.
- L’augment de la polarització a les aules.
Esperem recuperar espais de reflexió sobre la pràctica i compartir eines útils i concretes que ens permetin prendre decisions a les aules i als centres i acompanyar una mica més les i els nostres alumnes a pensar críticament.
-
Reflexionar sobre les implicacions d’ensenyar i aprendre a pensar críticament en el context educatiu i social actual, per tal de valorar-ne la importància i la necessitat.
-
Revisar críticament la pròpia pràctica, per tal d’identificar les possibilitats, les necessitats i les limitacions a l’hora d’educar per pensar críticament.
-
Reconèixer els principals processos implicats en el pensament crític, per tal d’identificar pràctiques educatives que l’afavoreixen.
-
Identificar reptes específics del context actual, per tal de detectar oportunitats i limitacions, per a poder prendre decisions educatives que afavoreixin el desenvolupament del pensament crític d’acord amb els contextos educatius concrets.
-
Dissenyar propostes educatives orientades al desenvolupament del pensament crític, que parteixin de problemes concrets i requereixin de la mobilització de sabers i competències específics.
Com pensem, quan ja pensen les màquines? El sentit i la necessitat d’ensenyar a pensar críticament en el món actual. | TAs | TIP | TA |
|
1 | 1 | 1 |
Què ensenyem? Com ensenyem? Pensar críticament sobre ensenyar a pensar críticament. | TAs | TIP | TA |
|
2 | 1 | 1 |
Com sé què és veritat? Com sé què és mentida? Els processos bàsics del pensament crític des de les aules. | TAs | TIP | TA |
|
2 | 2 | 2 |
Què ens preocupa, a les aules? El reptes dels nostres contextos | TAs | TIP | TA |
|
1 | 2 | 3 |
Podem pensar, si no pensem en els altres? L’empatia, la multiperspectiva i la complexitat per enfrontar i entendre problemes. | TAs | TIP | TA |
|
1 | 1 | 2 |
Pensem perquè actuem, o actuem perquè pensem? L’acció, la participació ciutadana, el comportament i el compromís des del pensament crític. | TAs | TIP | TA |
|
1 | 3 | 3 |
TAs – Treball Asincrònic; TTP – Treball telepresencial; TA – Treball autònom
Aquest curs és virtual, i combina sessions sincròniques, asíncrones i també espais de treball autònom. En les sessions telepresencials sincròniques, ens centrarem sobretot en metodologies dialògiques.
En el treball asincrònic, treballarem a partir de la visualització i la lectura de recursos, vinculats a alguna activitat o espai de fòrum.
Tot el plantejament del curs està orientat a la presa de decisions crítiques i conscients, així que les activitats i les propostes s'orienten a poder aprofitar i aplicar allò que estem treballant, i sobre el que estem reflexionant, a la pràctica educativa dels propis contextos.
En l’avaluació reguladora tindrà pes la participació en els fòrums i les sessions telepresencials.
En la funció mesuradora, es tindran en compte 2 activitats individuals vinculades als blocs 3 i 5 i 6, i una activitat grupal vinculada al bloc 4.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet.
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a plataformes de videoconnexió (Teams, Zoom o Meet) i a l’aula Moodle del campus virtual.
- Càmera i micròfon operatius i engegats durant les sessions síncrones en línia, per tal de facilitar la interacció.
- Preinscripció: fins al 4 de juny, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001530012).
- Adjudicació de places: a partir del 5 de juny.
- A partir de l'adjudicació de plaça, caldrà fer la matrícula a l'aplicatiu de la UAB.
Informació complementària
