Aprendre a llegir i escriure a l'educació infantil i al cicle inicial de primària
Modalitat: semipresencial. Inclou sessions en línia síncrones (videoconnexions) i sessions presencials al Campus de Bellaterra de la UAB.
Adreçat a: docents d'educació infantil i del cicle inicial d'educació primària.
Durada: 20 hores (14 hores en sessions en línia síncrones i sessions presencials + 6 hores de treball autònom).
Calendari: del 19 de novembre de 2025 al 4 de març de 2026.
Horari de les sessions virtuals: 3 de desembre i 11 de febrer, de 17.30 h a 20.00 h.
Horari de les sessions presencials: 19 de novembre, 21 de gener i 4 de març, de 17.30 h a 20.30 h.
Professorat: Maria Gràcia Arboix, Mireia Pérez Peitx i Júlia Andrei.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Preinscripció: fins al 22 d'octubre, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001060012).
Adjudicació de places: a partir del 23 d'octubre.
En aquest curs debatrem sobre què vol dir llegir i escriure a les portes de l’any 2026, després dels darrers resultats de les proves PRILS i PISA. Debatrem, també, sobre el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura des del punt de vista socioconstructivista. Partirem de l’anàlisi de les activitats i pràctiques que els participants del curs duen a terme a les seves escoles, per tal de compartir idees, inquietuds i fonamentar els reptes que planteja el dia a dia escolar.
El curs va adreçat a mestres i altres professionals de l’educació interessats en el procés d’ensenyament i aprenentatge de la lectura i l’escriptura que estiguin en contacte amb infants tant d’educació infantil com de primer, segon i tercer de primària.
Desenvolupar estratègies de reconceptualització de l’aprenentatge de la lectura i l’escriptura des del punt de vista socioconstructivista per adequar cada vegada més les pràctiques a les concepcions científiques.
Crear harmonia entre les diferents activitats que es desenvolupen al llarg del dia a l’escola relacionades amb l’aprendre a llegir i a escriure i el paradigma socioconstructivista.
Analitzar la interacció mestre-alumnat per tal de garantir un aprenentatge de qualitat que acompanyi el procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura i al mateix temps fomenti l’autonomia de l’aprenent.
La perspectiva constructivista de l'aprenentatge i la crisi dels mètodes tradicionals per ensenyar a llegir i a escriure.
Què és llegir? Etapes del procés lector. Comprensió lectora.
Què és escriure? Etapes del descobriment del principi alfabètic.
La interacció i l’acompanyament com a font d'aprenentatge.
L’atenció a la diversitat des de la perspectiva de l’escola inclusiva.
S’establiran diferents dinàmiques per compartir les aportacions teoricopràctiques amb debats de grup, per tal d’aprofundir en aquells aspectes que més interessin el grup de mestres assistents.
Totes les sessions, excepte la primera, es basaran en l’anàlisi de les activitats que les persones participants del curs duen a terme a les seves escoles, en diferents situacions (espais, projectes, vida de l’aula, biblioteca, etc.), per acompanyar els infants en el seu procés d’aprenentatge de la lectura i l’escriptura, a fi de teixir complicitats sòlides entre la teoria i la pràctica.
Es valorarà la qualitat de la feina feta i la participació en els entorns col·laboratius i de debat.
S'espera que les persones participants:
Col·laborin activament en els debats i dinàmiques plantejades a les sessions.
Exposin experiències de situacions d'ensenyament i aprenentatge documentades (fotos, filmacions, produccions infantils) al grup per a ser analitzades.
Elaborin una reflexió escrita fonamentada sobre la seva experiència docent en ensenyar a llegir i a escriure.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones o presencials, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
Bona qualitat de la connexió a Internet.
Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya