Com pensem, quan ja pensen les màquines? El sentit i la necessitat d'ensenyar a pensar críticament en el món actual
Modalitat: en línia síncron.
Adreçat a: docents d’educació primària, educació secundària i batxillerat.
Durada: 20 hores (14 hores en sessions en línia síncrones + 6 hores de treball autònom).
Calendari del curs: del 2 de febrer al 16 de març de 2025.
Horari de les sessions virtuals: 2, 9, 16 i 23 de febrer, i 2, 9 i 16 de març, de 17.30 h a 19.30 h.
Professorat: Mariona Massip Sabater.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
- Preinscripció: fins al 18 de gener, a través del següent formulari de l'ATRI (codi d'activitat: 9001040012).
- Adjudicació de places: a partir del 19 de gener.
“Cal tornar a les preguntes bàsiques: Què volem saber? De qui i amb qui podem aprendre l’essencial per viure millor?”, ens suggereix la filòsofa Marina Garcés.
Davant els reptes socioambientals, mediàtics i tecnològics del segle XXI, quan sembla que les màquines ja pensen però enfrontem problemes socials davant dels quals sovint no sabem com actuar, ens preguntem: què necessitem aprendre? Què volem ensenyar? Què necessitem per aprendre a pensar críticament i actuar de manera coherent?
En aquest curs volem posar el pensament crític al centre dels processos d’ensenyament i aprenentatge, al centre de les aules. Ens preguntarem què vol dir ensenyar a pensar críticament, què ens cal per fer-ho i, sobretot, per què és necessari fer-ho. Explorarem les estratègies perquè el pensament crític transcendeixi les aules i es projecti a la vida quotidiana i al món que vivim i habitem: pensar críticament els problemes socials i socioambientals, les fonts d’informació, els missatges mediàtics, els discursos d’odi, les notícies falses i els programes d’intel·ligència artificial oberta.
Esperem recuperar espais de reflexió sobre la pràctica i compartir eines útils i concretes que ens permetin prendre decisions a les aules i als centres i acompanyar una mica més al nostre alumnat a pensar críticament.
- Reflexionar sobre les implicacions d’ensenyar i aprendre a pensar críticament en el context educatiu i social actual, per tal de valorar-ne la importància i la necessitat.
- Revisar críticament la pròpia pràctica, per tal d’identificar les possibilitats, les necessitats i les limitacions a l’hora d’educar per pensar críticament.
- Reconèixer les principals processos implicats en el pensament crític, per tal d’identificar pràctiques educatives que l’afavoreixen.
- Identificar reptes específics del context actual, per tal de detectar oportunitats i limitacions, per a poder prendre decisions educatives que afavoreixin el desenvolupament del pensament crític d’acord amb els contextos educatius concrets.
- Dissenyar propostes educatives orientades al desenvolupament del pensament crític, que parteixin de problemes concrets i requereixin la mobilització de sabers i competències específics.
1. Com pensem, quan ja pensen les màquines? El sentit i la necessitat d’ensenyar a pensar críticament en el món actual.
- Què entenem per pensament crític?
- Des d’on ens el mirem? Del cognitivisme a la perspectiva crítica.
- Pensament crític, reptes socials i context actual.
2. Què ensenyem? Com ensenyem? Pensar críticament sobre ensenyar a pensar críticament.
- Implicacions sobre els continguts, les metodologies, l’avaluació i les relacions des del pensament crític.
- Pensar críticament l’àmbit de coneixement: biaixos ideològics, de gènere i racials.
- Pensar críticament els projectes globalitzats i interdisciplinaris: la problematització del contingut i els problemes socials rellevants.
3. Com sé què és veritat? Com sé què és mentida? Els processos bàsics del pensament crític des de les aules.
- Literacitat crítica i lectura crítica de la informació.
- Models d’anàlisi i rutines de pensament.
- Fer front a les notícies falses, els discursos de l’odi i els relats mediàtics: de les aules al món.
- Els reptes de la tecnologia digital i de la IA en els processos d’ensenyament-aprenentatge: avaluació i continguts.
4. Podem pensar, si no pensem en els altres? L’empatia, la multiperspectiva i la complexitat per enfrontar i entendre problemes.
- La multiperspectiva com a element fonamental del pensament crític.
- Eines i recursos per al treball de la multiperspectiva i l’empatia.
- La multiperspectiva en el treball a partir de problemes.
5. Pensem perquè actuem, o actuem perquè pensem? L’acció, la participació ciutadana, el comportament i el compromís des del pensament crític.
- L’acció com a element fonamental del pensament crític.
- Nivells i àmbits de participació vinculats als projectes educatius.
- Les accions participatives i transformadores a les aules, als centres i a la comunitat local.
- L’acció i la participació en el treball a partir de problemes.
Aquest curs és virtual, i combina sessions síncrones, asíncrones i també espais de treball autònom. En les sessions telepresencials síncrones, ens centrarem sobretot en metodologies dialògiques.
En el treball asíncron, treballarem a partir de la visualització i la lectura de recursos, vinculats a alguna activitat o espai de fòrum.
En l’avaluació reguladora tindrà pes la participació en els fòrums i les sessions telepresencials.
En la funció mesuradora, es tindran en compte 2 activitats individuals.
Aquesta activitat està reconeguda com a Formació Permanent del Professorat pel Departament d'Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya.
A més de l'assistència al 80% de les hores de connexió síncrones, per tenir dret al certificat caldrà la superació del 100% de les tasques plantejades. Per això, tant l’assistència a les sessions, com la superació de la proposta de feina autònoma són necessàries per a la certificació del curs.
Condicions tècniques d’accés i de participació:
- Bona qualitat de la connexió a Internet.
- Coneixements bàsics suficients per a accedir a la plataforma de videoconnexió Teams i al campus virtual on es desenvoluparà la formació.
- Càmera i micròfon operatius, els quals, durant les sessions síncrones en línia, han de romandre oberts en funció de les activitats i a requeriment de les persones formadores.
Amb el suport del Departament d’Educació i Formació Professional de la Generalitat de Catalunya
Informació complementària
