Educació oberta
L'educació oberta és un concepte que busca transformar els paradigmes tradicionals de l'ensenyament i l'aprenentatge. Es basa en l'ús de recursos educatius oberts, lliures i accessibles, així com en l'aplicació de pràctiques pedagògiques centrades en l'estudiant.
En l'educació oberta, es promou la llibertat de compartir i reutilitzar materials educatius mitjançant l'ús de llicències obertes. Això significa que els recursos educatius, com ara llibres de text, articles, vídeos i presentacions, es posen a disposició del públic perquè puguin ser utilitzats, modificats i distribuïts lliurement. Aquest enfocament fomenta la col·laboració i la participació activa de la comunitat educativa en la creació i difusió de coneixements.
Un aspecte clau de l'educació oberta és la seva orientació cap a l'estudiant. Volem posar èmfasi en adaptar les experiències educatives a les necessitats, interessos i estil d'aprenentatge de cada estudiant. Això implica la personalització dels recursos, les activitats i les avaluacions per atendre les diverses maneres en què els estudiants aprenen.
En aquest escenari, la tecnologia ha d’ajudar a superar les barreres d'accés a l'educació. Les plataformes en línia i les eines digitals són utilitzades per oferir cursos i materials educatius a un públic ampli, independentment de la ubicació geogràfica o de les circumstàncies personals de les persones estudiants. Això obre noves oportunitats per a l'aprenentatge al llarg de la vida i permet l'aprenentatge col·laboratiu en comunitats virtuals.
Què és?
"L'accés a l'educació oberta és l'eliminació o la disminució de les barreres econòmiques, tecnològiques, geogràfiques i institucionals que obstrueixen la porta al coneixement. Atorga permís als estudiants per a interactuar amb continguts educatius, cursos, programes, comunitats de pràctica, xarxes i altres tipus d'entorns d'intercanvi de coneixement, mitjans de comunicació i activitats en l'educació formal i no formal. També es tracta de permetre que els estudiants informals i independents busquin oportunitats d'aprenentatge i obtinguin reconeixement pel seu aprenentatge." (JRC, 2016)
- MOOCs
- Multilingüisme (català, castellà, anglès)
- Declaració d’accessibilitat web de la UAB, i Servei Per a la Inclusió a la UAB (PIUNE)
- Itineraris d’aprenentatge flexibles amb un passaport europeu de competències
"El contingut de l'educació oberta es refereix als materials per a l'ensenyament i l'aprenentatge, i als resultats de la recerca, que són gratuïts i estan disponibles per a tothom." (JRC, 2016)
"L'obertura en pedagogia es refereix a l'ús de tecnologies per ampliar l'accés i fer més transparent, compartible i visible el ventall de pràctiques d'ensenyament i aprenentatge." (JRC, 2016)
- Recursos Educatius Oberts (REO): L’ensenyament i l’aprenentatge a l’abast de tothom
"El reconeixement en l'educació oberta té dos significats: a) és el procés, normalment realitzat per una institució acreditada, d'expedir un certificat, diploma o títol que tingui valor formal; b) també és el procés de reconeixement i acceptació formal de credencials, com una insígnia, un certificat, un diploma o títol expedit per una institució de tercers. Aquestes credencials han de demostrar que un conjunt de resultats d'aprenentatge (per exemple, coneixements, habilitats i/o competències) assolits per un individu ha estat avaluat per un organisme competent contra un estàndard predefinit." (JRC, 2016)
- Micromòduls (ECIU University) i Microcredencials UAB (Escola de Formació Permanent)
- Reptes (ECIU University)
"La col·laboració consisteix a eliminar les barreres a l'educació facilitant l'intercanvi de pràctiques i recursos amb la finalitat de millorar l'educació. Col·laborant a través de pràctiques educatives obertes, les universitats poden anar més enllà dels patrons de col·laboració institucional típics i involucrar individus i comunitats per construir un pont entre l'aprenentatge informal, no formal i formal. Es tracta d'una pràctica en evolució que està conformada per individus segons el context, els objectius, els recursos i les possibilitats. Per tant, és un concepte que ha de ser tan dinàmic com la seva pràctica." (JRC, 2016)
- Aprenentatge Basat en Reptes a la UAB i a ECIU University amb la participació activa d’actors del territori
- Aprenentatge Servei a la UAB
- OpenLabs
- Viquiprojectes docents a la UAB
"L'obertura en la recerca consisteix a eliminar les barreres d'accés a les dades i als resultats de la recerca, i també a ampliar la participació en la recerca." (JRC, 2016)
"L'estratègia en l'educació oberta és la creació d'una posició única i valuosa sobre l'obertura que implica diferents conjunts d'activitats." (JRC, 2016)
"La tecnologia en l'educació oberta fa referència a les infraestructures tecnològiques i al programari que faciliten l'obertura de l'educació en les seves diferents dimensions." (JRC, 2016)
"La qualitat en l'educació oberta es refereix a la convergència dels 5 conceptes de qualitat (eficàcia, impacte, disponibilitat, precisió i excel·lència) amb l'oferta i les oportunitats d'educació oberta d'una institució." (JRC, 2016)
"El lideratge en l'educació oberta és la promoció d'activitats i iniciatives d'educació oberta sostenible a través d'un enfocament transparent tant de dalt a baix com de baix a dalt. El lideratge aplana el camí per crear més obertura inspirant i empoderant les persones." (JRC, 2016)