Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Un projecte europeu apropa l'art a les persones amb discapacitat en contextos inclusius

27 oct. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El projecte, presentat al MNAC i coordinat per la UAB, ha donat lloc a l’elaboració d’una guia per a la construcció d'espais culturals inclusius i d’un documental per donar visibilitat als processos participatius entre persones amb discapacitat i sense en contextos inclusius de creació artística.

Presentació del projecte al MNAC

L’equip de recerca del Centre d’Estudis i Recerca per a una Societat Inclusiva (CERSIN) de la UAB ha presentat aquest divendres 27 d’octubre, a la sala oval del Museu Nacional d’Art de Catalunya, els resultats del projecte INARTdis, una iniciativa a escala europea que té com a objectiu apropar l’art i la cultura a les persones amb discapacitat i sense, per tal de facilitar la inclusió social per mitjà d’espais de creació artística col·laborativa.

Josep Maria Sanahuja, professor del Departament de Pedagogia Aplicada i director del CERSIN de la UAB, ha presentat el projecte com a un repte “per donar veu a totes les persones, amb i sense discapacitat, tot incorporant diferents projectes artístics. Es tracta d’apropar l’art i la cultura per desenovlupar la integració social per mitjà de la creació artística”. Sanahuja destaca que s’ha buscat, per sobre de tot, “la interrelació cohesionada entre el context educatiu i el cultural”.

El director del MNAC, Josep Serra, ha remarcat que “posar el visitant al centre del museu és una prioritat”, tot destacant la idoneïtat d’aquest projecte, que serà una oportunitat per “aplicar amb detall les demandes de la guia per als nous projectes del museu”.  Per la seva part, Sílvia Duran, directora de l’Àrea de Públics de l’Institut Català de les Empreses Culturals, ha considerat que “el projecte dona molta llum per fer canvis per atendre la diversitat de la població”. Per a Duran, “hem de fer necessària la cultura, i aquest projecte ens il·lumina per aconseguir-ho”.

A la presentació també ha intervingut el secretari d’Afers Socials i Famílies del Departament de Drets Socials de la Generalitat, Lluís Torrens, que considera el projecte com a “un cas paradigmàtic del que s’ha de fer, ja que és bàsic que l’accés a la cultura sigui equitatiu”. La secretària general de la UAB, Esther Zapater, ha tancat la presentació tot felicitant el grup de recerca CERSIN per haver assolit tots els objectius del projecte tot recordant que la diversitat i la inclusió social “són a l’ADN de la UAB, ja que una societat diversa és rica i ens fa avançar”. Zapater ha considerat tres reptes que encara s’ha d’afrontar, "treballar cap a una accessibilitat cognitiva, més enllà de l’accessibilitat física, empoderar la persona perquè pugui avançar en el seu camí, i fer accions coordinades entre les institucions per trobar solucions als reptes”.

El projecte, en el que també ha participat la professora del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal i membre del CERSIN de la UAB, Mar Morón, ha posat en contacte les necessitats i inquietuds de les persones participants de 32 institucions socioeducatives amb 34 institucions artístiques i culturals europees. La iniciativa ha donat lloc a l’elaboració de la guia Construcció d’espais culturals inclusius, un document per orientar cap a la construcció d'espais culturals inclusius, que permet a les institucions culturals valorar el seu grau d’inclusió per a totes les persones.

La jornada ha comptat amb l’estrena del documental sobre espais creatius inclusius Venim a crear. Institucions culturals per a tothom, un recorregut audiovisual pels diferents processos creatius que han tingut lloc a les sis seus del projecte INARTdis, amb més de vuitanta institucions culturals i socioeducatives implicades a Alemanya, Àustria, Cantàbria, Catalunya, Macedònia del Nord i Portugal, documentats per la reconeguda realitzadora Cecilia Barriga.

Un espai en format de fira ha omplert la sala oval per donar a conèixer i compartir els projectes artístics duts a terme a les diferents seus, per donar pas a una desfilada de moda diversa i reivindicativa fruit d’una de les accions del projecte, on les persones amb capacitats diferents han participat en la creació i disseny de peces de roba adaptades a les seves necessitats.

A més del CERSIN de la UAB, centre coordinador del projecte, participen en el consorci les institucions següents: Pädagogische Hochschule Steiermark (Àustria), Association for Promotion of Education, Culture, and Sport “Education for all” Skopje (Macedònia del Nord), Thikwa Werkstatt für Theater und Kunst der Nordberliner Werkgemeinschaft gGmbH / Nordberliner Werkgemeinschaft gGmbH (Alemanya), Institut Politècnic de Lisboa (Portugal) i Universitat de Cantàbria (Espanya).

El projecte, que finalitza aquest mes de novembre, es va iniciar el 2020. Durant aquest període s'ha detectat les diferents necessitats dels centres culturals i educatius sobre el valor de l'art en la generació d'espais inclusius i participatius per promoure la inclusió social i s’han dissenyat, executat i avaluat accions formatives coherents i participatives i projectes de creació artística basats en la col·laboració entre tots els agents implicats, amb la participació activa tant dels professionals de les institucions educatives i culturals com de persones amb discapacitat i sense.

A Catalunya, un total de 12 centres educatius i socioeducatius i institucions artístiques i culturals —que han implicat la participació de més de 150 persones— col·laboren de manera activa en aquest projecte: l’Escola de la Mar de Barcelona, l’Institut Vallbona d'Anoia, l’Institut Costa i Llobera, l’Escola Rel, la Fundació Aspasim, la Fundació Aspace (Badalona), els Tallers Bellvitge, el Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC), el Museu del Disseny de Barcelona, el Museu Can Framis - Fundació Vila Casas, el Teatre Nacional de Catalunya (TNC) i el Mercat de les Flors - Casa de la Dansa.
 
Més informació:

Pàgina web del projecte
https://inartdis.eu/

Guia Construcció d’espais culturals inclusius
https://inartdis.eu/descarga-catalan/

Projecte Erasmus+ INARTdis (Fostering social inclusion for all through artistic education: developing support for students with disabilities). 621441-EPP-1-2020-1-ES-EPPKA3-IPI-SOC-IN

 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Salut i benestar
  • Reducció de les desigualtats
  • Educació de qualitat
  • Aliança pels objectius

Dins de