Un nou atles mostra el potencial per caminar o anar en bicicleta de Barcelona, València, Palma de Mallorca i Granada
Un equip de recerca del Departament de Geografia de la UAB, en col·laboració amb les universitats de Granada, de les Illes Balears i la Politècnica de València, ha elaborat l’Atles de les ciutats per a la mobilitat activa, una eina interactiva per mesurar el potencial de l’entorn de les nostres ciutats per caminar i anar en bicicleta. L’Atles es va presentar el proppassat 7 de novembre al Palau Macaya de Barcelona.
El Palau Macaya de Barcelona va acollir el proppassat dimarts, 7 de novembre, la presentació de l’Atles de les ciutats per a la mobilitat activa, a càrrec de l’investigador del Departament de Geografia de la UAB Oriol Marquet. Es tracta d’una iniciativa desenvolupada pel Grup d’Estudis de Mobilitat, Transport i Territori (GEMOTT) del Departament de Geografia de la UAB en col·laboració amb la Universitat de Granada, la Universitat de les Illes Balears i la Universitat Politècnica de València.
L’Atles explora les ciutats de Barcelona, València, Palma de Mallorca i Granada per tal de ressaltar les característiques que promouen la mobilitat sostenible a peu i en bicicleta. Combina 57 variables georeferenciades per tal de proporcionar dades i anàlisis detallades sobre densitats urbanes, ciclabilitat, espais verds, vitalitat urbana i també sobre el concepte de “ciutat dels 15 minuts”. “L’objectiu de l’Atles és ser una font rigorosa i fiable d’informació per a un estil de vida més saludable i sostenible en entorns urbans”, explica la catedràtica de Geografia Urbana de la UAB Carme Miralles-Guasch, coordinadora del projecte.
L’Atles posa de manifest, entre d’altres dades, que quasi la totalitat del nucli urbà de Barcelona presenta bones condicions per caminar, amb altes densitats residencials, gran dotació de comerços i moltes zones amb prioritat per als vianants, que es concentren al centre històric, Sants, Gràcia, Sarrià i el Clot. Barcelona mostra nivells de potencial de mobilitat activa similars al que presenten les ciutats de Palma de Mallorca, València o Granada, al 42 % de la superfície urbana.
Tant la ciutat de Barcelona com la de Granada tenen un 76 % de la superfície amb equipaments i serveis urbans bàsics, com a màxim, a 15 minuts a peu, una mesura de l’anomenada “ciutat dels 15 minuts”, un percentatge que ascendeix al 81 % a València, però que a Palma és del 38 %.
Pel que fa a la facilitat per als desplaçaments en bicicleta, el 22 % de la ciutat de Barcelona té una alta ciclabilitat, que es concentra en especial a l’Eixample. A València aquest percentatge és del 44 % del nucli urbà, mentre que a Granada és del 10 % i a Palma de Mallorca del 12 %.
L’Atles també proporciona informació detallada sobre la vitalitat urbana de les diferents ciutats, una mesura de la capacitat de fomentar activitats a l’espai públic, així com sobre el percentatge d’espais verds urbans, tant públics com privats, de cada municipi.
La presentació es va emmarcar en la jornada «Estan dissenyades les nostres ciutats per anar a peu i en bicicleta?», que va comptar amb la participació de Mireia Boya, directora general de Qualitat Ambiental i Canvi Climàtic de la Generalitat de Catalunya. Durant la sessió es va posar èmfasi en la importància d’aquesta mobilitat i dels indicadors necessaris per mesurar el potencial de l’entorn construït per caminar i anar en bicicleta.
Més informació:
Pàgina web de l’Atles: https://www.movactiva.es
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Ciutats i comunitats sostenibles