Vés al contingut principal

Reconstrueixen la història evolutiva del lluç

21 maig 2021
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Científics de l'Institut Espanyol d'Oceanografia (IEO), en col·laboració amb la UAB, han dut a terme una anàlisi genètica d'espècimens de lluços de tot el món per concloure que el seu avantpassat comú va viure fa 50 milions d'anys en aigües de Groenlàndia.

Lluç / Merluza
istockphoto/Studioimagen73

Científics de l'Institut Espanyol d'Oceanografia (IEO), en col·laboració amb la Universitat de Vigo, la Universitat Autònoma de Barcelona i l'Institut de Ciències del Mar de Barcelona (ICM-CSIC), han dut a terme una anàlisi genètica de 1205 exemplars de lluços de tot el món que els ha permès reconstruir la història evolutiva d'aquest gènere de peixos i suggereix l'origen híbrid de diversos morfotipus rars.

Els fòssils de lluç més antics daten de l'oligocè mitjà, fa uns 30 milions d'anys, quan van començar a aparèixer ecosistemes semblants als actuals.

Les anàlisis genètiques assenyalen que el lluç nord-americà (Merluccius bilinearis) és l’espècie més antiga del gènere. Aquesta va haver d’estendre’s des de Groenlàndia cap al sud, a través d'un oceà Atlàntic encara incipient, fins arribar a l'oceà Pacífic.

L'espècie ancestral de Merluccius es va dividir en dos grans llinatges denominats a l'estudi com vell i nou món, que es van formar a causa de l'expansió geològica de l'oceà Atlàntic.

Esdeveniments geològics posteriors, com el tancament de la via marítima de Panamà fa 3,5 milions d'anys, van actuar com a barrera geogràfica entre els dos llinatges i van afavorir l'especiació.

Aquest nou treball, publicat a la revista Scientific Reports, suggereix un origen comú per als 14 espècimens representants dels nou morfotips de lluç rars del Pacífic Sud i l'Atlàntic Sud.

"Sembla que la hibridació és recurrent en regions adjacents i de superposició per la qual cosa encara poden trobar-se nous morfotips rars", explica Montse Pérez, investigadora del Centre Oceanogràfic de Vigo i primera autora del treball. "És una fita haver aconseguit aquesta informació a partir de mostres fixades de museu, tot i que encara hi ha llacunes de coneixement en la taxonomia del lluç", conclou la científica.

Article de referència:

Pérez, M., Fernández-Míguez, M., Matallanas, J. et al. Phylogenetic prospecting for cryptic species of the genus Merluccius (Actinopterygii: Merlucciidae). Sci Rep 11, 5929 (2021). https://doi.org/10.1038/s41598-021-85008-9

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

• Vida submarina