Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Presenten accions per millorar la integració socioeducativa i la salut mental d'infants i joves refugiats i de menors no acompanyats

06 nov. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Investigadores de la UAB han exposat al Parlament Europeu els resultats del projecte REFUGE-ED, en què durant tres anys han investigat i implementat accions d'aprenentatge inclusives i de suport psicosocial per als infants i joves refugiats, els menors no acompanyats i les comunitats d’acollida. Aquestes accions, que s'han recollit a la web interactiva “Brokering Knowledge Platform”, han vist que beneficien els menors i joves, però també els pares, els professor i els voluntaris, i enforteixen els vincles amb la comunitat en què s’integren.

Il·lustració sobre diversitat d'alumnat

Moltes de les persones refugiades que arriben a Europa són nens i menors no acompanyats. Els infants han patit desplaçaments, separació dels éssers estimats i, molt sovint, exposició a la violència. Garantir que tinguin accés a una educació de qualitat i a un entorn d'aprenentatge protector és clau per restaurar la seva seguretat emocional i el seu sentit de pertinença. Però sovint els sistemes educatius i serveis d’acollida d'Europa no disposen de les eines necessàries per afrontar els reptes socials, emocionals i educatius amb què es troben. Per mirar de superar alguns d'aquests reptes, la Unió Europea va donar suport al projecte REFUGE-ED, coordinat per la UAB, que es va posar en marxa el 2021 amb l’objectiu de fomentar entorns d'aprenentatge inclusius i de suport per als infants i joves migrants i refugiats, els menors no acompanyats i les comunitats d'acollida. Al llarg de tres anys, l’equip del projecte ha treballat amb un enfocament basat en l'evidència per identificar pràctiques d'èxit en educació, salut mental i suport psicosocial que han demostrat un impacte social positiu. En estreta col·laboració amb personal de l’àmbit educatiu, alumnat, famílies i comunitats, les investigadores han explorat com es poden adaptar i ampliar aquestes pràctiques per satisfer les necessitats locals específiques de qualsevol institució educativa formal, informal i no formal de la Unió Europea.

Coordinació i cocreació en 46 centres pilots

REFUGE-ED ha implementat actuacions educatives d’èxit (AEE) i en l’àmbit de la salut mental (MHPSS) en un total de 46 centres i entorns escolars, centres d’acollida, de recepció i d’identificació i centres d'atenció residencial institucionalitzada a Espanya, Itàlia, Grècia, Irlanda, Suècia i Bulgària. L’equip de la UAB ha treballat amb 13 centres arreu de l’Estat espanyol, situats a Catalunya, la Comunitat Valenciana, el País Basc, Madrid o Astúries.

Els resultats apunten al benestar, el sentit de pertinença i l’èxit acadèmic, i la interrelació entre aquests factors com a pilars que impacten positivament en la integració dinàmica dels menors migrants i refugiats. Les accions educatives d’èxit són una forma d'educació inclusiva que promouen la participació activa dins i fora de les aules, independentment de les habilitats. Els principis de diàleg igualitari i igualtat de diferències, promoguts a través de les AEE, i especialment de les “tertúlies dialògiques”, estableixen les bases perquè els nens amb estatus vulnerables i les seves famílies assumeixin un paper protagonista, comparteixin les seves idees i opinions i millorin acadèmicament.

“Les accions educatives d’èxit i les pràctiques en salut mental i suport psicosocial beneficien no només els menors, sinó també els pares, professors i voluntaris, i donen suport a la creació de vincles forts amb la comunitat més àmplia dels infants, fet que contribueix finalment en la seva integració dinàmica en la societat en general”, explica Teresa Sorde, investigadora del Departament de Sociologia de la UAB i coordinadora del projecte. “Tanmateix, qualsevol intervenció ha d’estar basada no només en el que diu la recerca, sinó que cal anar més enllà i promoure aquelles actuacions que ja han demostrat tenir impacte social”, afegeix.

Llançament de la REFUGE-ED Brokering Knowledge Platform

La conferència d’avui al Parlament Europeu dona el tret de sortida a la Brokering Knowledge Platform, una plataforma interactiva de consulta i accés a materials i recursos sobre les accions educatives d’èxit i les pràctiques en salut mental i suport psicosocial del projecte, amb un espai d'intercanvi i de diàleg entre les comunitats. L' objectiu principal és comunicar i difondre el coneixement i les eines cocreades en paquets fàcils d'utilitzar.

En la conferència final de REFUGE-ED al Parlament Europeu es presenten les principals accions, resultats i impactes. La conferència reuneix responsables polítics, educadors, professionals de la salut mental, investigadors, familiars i organitzacions de la societat civil per avançar col·lectivament en els reptes de la integració a Europa.

Les institucions sòcies del consorci REFUGE-ED són, a més de la UAB, la Universitat de Florència (Itàlia), el Centre for European Refugees, Migration and Ethnic Studies, la Nova Universitat Búlgara (Bulgària), el Family and Childcare Centre (KMOP, Grècia), el Trinity Centre for Global Health (Irlanda), Save the Children- The MHPSS Collaborative (Dinamarca), l’International Federation of Red Cross Red Crescent Psychosocial Centre (Dinamarca), Support Group Network (Suècia) i Cooperazione Internazionale Sud Sud (Itàlia).

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Salut i benestar
  • Reducció de les desigualtats
  • Educació de qualitat

Dins de