Obres d'art per aprendre a llegir
Les professores de la Facultat de Ciències de l'Educació, Mar Morón i Gemma París, han publicat "Abecedari Miró" (amb la Fundació Miró), i actualment estan realitzant l'Abecedari Gaudí i l'Abecedari de l'art catal`-juntament amb el Museu Nacional d'Art de Catalunya-.
"Hi ha una manca de presència de l'art en l'educació dels infants", assenyalen Mar Morón i Gemma París, les professores de la UAB i autores de l"Abecedari Miró", publicació que ha editat l'Editorial Gustavo Gili, per encàrrec de la Fundació Joan Miró.El llibre Abecedari Miró (Editorial Gustavo Gili) neix per la necessitat de millorarl’educació artística a l’escola. “El contacte que hem tingut a les escoles i el resultat de les nostres investigacions ens mostra la manca de presència de l’art en l’educació dels infants. En canvi, l’escola està plena d’imatges estereotipades que dificulten potenciar la imaginació i la creativitat dels infants” expliquen Mar Morón i Gemma París, autores del llibre i professores de Didàctica de les Arts Plàstiques de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB.
Els nens necessiten en el seu procés d’aprenentatge imatges suggerents, riques i estimuladores d’idees, tal com són les obres d’art, asseguren les autores.
Després de l'Abecedari Miró, aviat publicaran l'Abecedari Gaudí i l'Abecedari de l’art català -aquest darrer juntamentamb el Museu Nacional d’Art de Catalunya-. Tots ells, amb el mateix objectiu: apropar l'art als infants i introduir-lo a la seva educació, ja que els enriqueix i afavoreix en el seu aprenentatge.
Abecedari Miró
Les professores i investigadores expliquen les imatges de l’Abecedari Miró cautiven l’infant, perquè són riques, suggerents, estimuladores d’idees, de pensaments, d’emocions, i obren un món a noves creacions. Així, la lluna es pot representar de cent mil maneres diferents, també un estel, o un personatge, …tots els conceptes de l’univers, tal com ens mostra Joan Miró amb la seva obra.
El disseny d’aquest abecedari té l’objectiu de:
-assegurar la presència de l’art a l’escola des de ben petits, de forma permanent.
-ajudar al procés de lecto-escriptura dels infants.
-oferir les obres d’art com a coneixement i alhora enriquir la creativitat, imaginació i fantasia de les persones.
-fer una inmersió en la cultura visual, per tal d’aprendre a llegir imatges, competència bàsica en la societat actual, rica en imatges.
-desenvolupar competències per al coneixement de diferents tècniques artísitiques: escultura, pintura, dibuix, fotografia, gravat…i diferents materials i suports.
-potenciar la importància del patrimoni artístic i cultural.
-assegurar imatges no infantils ni estereotipades ni pobres de significat i allunyades dels interessos i curiositats pròpies dels nens.
L’Abecedari Miró no només va adreçat a centres educatius d’educació infantil i educació primària i centres d'aprenentatge pels nouvinguts, sinó també a famílies i turistes. El llibre s’ha publicat en castellà, català, anglès i francès.
Projecte educatiu per a la Fundació Miró
Posteriorment a l’edició de l’Abecedari Miró, les professores de la UAB han dissenyat un projecte per al Departament d’Educació de la Fundació Joan Miró, consistent en una visita per a famílies acompanyades d’una educadora, que ofereix un recorregut per a les sales a través de les obres de l’Abecedari Miró, que és el fil conductor. Les obres de Miró que hi ha al llibre permeten buscar formes, pensar paraules, escriure mots, imaginar històries, tot fent reflexions contínues a l’aprenentatge de la lecto-escriptura i alhora de la creació artística.
Professores, investigadores i artistes
Gemma París i Mar Morón són professores del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de laFacultat de Ciències de l’Educació de la UAB, i alhora són artistes. El seu interès se centra en l'educació a través de l'art, potenciant espais per la creació artística. Gemma París ha exposat la seva obra a Barcelona, París, Milà i Buenos Aires, entre d’altres. Té projectes educatius basats en la fotografia contemporània a l'escola, entre altres. Mar Morón és també dissenyadora de projectes artístics accesibles en l’àmbit escolar i museístic. Investiga en temes relacionats amb la importància de l’educació artística en el desenvolupament integral de la persona .
Projecte Educatiu Fundació Miró:
http://www.fundaciomiro-bcn.org/activitats_act.php?idioma=4&activitat=5684
Abecedari Miró (Editorial Gustavo Gili):
http://ggili.com/es/tienda/productos/abecedario-miro
http://ggili.com/es/posts?lang=es&month=10&year=2014
Després de l'Abecedari Miró, aviat publicaran l'Abecedari Gaudí i l'Abecedari de l’art català -aquest darrer juntamentamb el Museu Nacional d’Art de Catalunya-. Tots ells, amb el mateix objectiu: apropar l'art als infants i introduir-lo a la seva educació, ja que els enriqueix i afavoreix en el seu aprenentatge.
Abecedari Miró
Les professores i investigadores expliquen les imatges de l’Abecedari Miró cautiven l’infant, perquè són riques, suggerents, estimuladores d’idees, de pensaments, d’emocions, i obren un món a noves creacions. Així, la lluna es pot representar de cent mil maneres diferents, també un estel, o un personatge, …tots els conceptes de l’univers, tal com ens mostra Joan Miró amb la seva obra.
El disseny d’aquest abecedari té l’objectiu de:
-assegurar la presència de l’art a l’escola des de ben petits, de forma permanent.
-ajudar al procés de lecto-escriptura dels infants.
-oferir les obres d’art com a coneixement i alhora enriquir la creativitat, imaginació i fantasia de les persones.
-fer una inmersió en la cultura visual, per tal d’aprendre a llegir imatges, competència bàsica en la societat actual, rica en imatges.
-desenvolupar competències per al coneixement de diferents tècniques artísitiques: escultura, pintura, dibuix, fotografia, gravat…i diferents materials i suports.
-potenciar la importància del patrimoni artístic i cultural.
-assegurar imatges no infantils ni estereotipades ni pobres de significat i allunyades dels interessos i curiositats pròpies dels nens.
L’Abecedari Miró no només va adreçat a centres educatius d’educació infantil i educació primària i centres d'aprenentatge pels nouvinguts, sinó també a famílies i turistes. El llibre s’ha publicat en castellà, català, anglès i francès.
Projecte educatiu per a la Fundació Miró
Posteriorment a l’edició de l’Abecedari Miró, les professores de la UAB han dissenyat un projecte per al Departament d’Educació de la Fundació Joan Miró, consistent en una visita per a famílies acompanyades d’una educadora, que ofereix un recorregut per a les sales a través de les obres de l’Abecedari Miró, que és el fil conductor. Les obres de Miró que hi ha al llibre permeten buscar formes, pensar paraules, escriure mots, imaginar històries, tot fent reflexions contínues a l’aprenentatge de la lecto-escriptura i alhora de la creació artística.
Professores, investigadores i artistes
Gemma París i Mar Morón són professores del Departament de Didàctica de l’Expressió Musical, Plàstica i Corporal de laFacultat de Ciències de l’Educació de la UAB, i alhora són artistes. El seu interès se centra en l'educació a través de l'art, potenciant espais per la creació artística. Gemma París ha exposat la seva obra a Barcelona, París, Milà i Buenos Aires, entre d’altres. Té projectes educatius basats en la fotografia contemporània a l'escola, entre altres. Mar Morón és també dissenyadora de projectes artístics accesibles en l’àmbit escolar i museístic. Investiga en temes relacionats amb la importància de l’educació artística en el desenvolupament integral de la persona .
Projecte Educatiu Fundació Miró:
http://www.fundaciomiro-bcn.org/activitats_act.php?idioma=4&activitat=5684
Abecedari Miró (Editorial Gustavo Gili):
http://ggili.com/es/tienda/productos/abecedario-miro
http://ggili.com/es/posts?lang=es&month=10&year=2014