Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Neix la primera parella de dues gegantes no heterosexuals de Catalunya, fruit d'un TFG guardonat a la UAB

13 nov. 2023
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

L’estudiant de màster de la UAB David Caelles Fernández ha dissenyat i construït la primera parella de gegantes no-heterosexuals de Catalunya —presentada el dissabte, 11 de novembre, a Solsona— per crear referents de gegantes més enllà de l’índole patriarcal, heterosexual i cisgènere i per mostrar persones i col·lectius normalment exclosos de la cultura popular i del fet geganter. El projecte va rebre el reconeixement de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB com un dels millors treballs de final de grau amb perspectiva de gènere, en la darrera convocatòria del premi.

ParellaGegantesLesbiques
La presentació de la parella de les gegantes es va fer al Teatre Comarcal de Solsona. Autor fotografia: Marc Rovellada.

L'estudiant i geganter David Caelles Fernández vol generar referents de gegantes més enllà de l’índole patriarcal, heterosexual i cisgènere actual al món geganter.

El projecte de David Caelles (geganter i graduat en Humanitats per la UAB i actual estudiant del màster en Antropologia a la UAB), li ha valgut el reconeixement de l’Observatori per a la Igualtat de la UAB com un dels millors treballs de final de grau amb perspectiva de gènere en la darrera convocatòria del premi, titulat Les gegantes, un complement dels gegants?: El fet geganter des d’una perspectiva de gènere i social, que va ser codirigit pel professor Daniel Ortega Ortigaza, del Departament de Pedagogia Aplicada, i per Dafne Muntanyola, del Departament de Sociologia. El TFG combina el projecte de recerca amb un d’intervenció social i apel·la a la transformació social "en favor d’una cultura inclusiva i antiracista, que tingui en consideració la diversitat social més enllà de la concepció dual i binària". 

David Caelles Fernández ha dissenyat i construït les dues gegantes durant els darrers mesos i n'ha finançat les despeses de la seva construcció. Vol “generar referents de gegantes més enllà de l’índole patriarcal, heterosexual i cisgènere”. A través de les gegantes, voldria aconseguir que persones i col·lectius normalment exclosos de la cultura popular i del fet geganter, com ara les dones o les persones de gènere no-binari, s’hi sentin partícips. “El projecte cultural vol fomentar la reflexió i posar en evidència les discriminacions que estan normalitzades socialment a partir de prejudicis, estereotips i tòpics”, explica.

La presentació de les dues gegantes ha tingut lloc el
dissabte 11 de novembre a les 17.30 h al Teatre Comarcal de Solsona, en el marc de l'estrena de l'obra teatral obra "L'ímpetu de les gegantes", una peça teatral escrita per ell mateix que explica els resultats de la investigació de David Caelles i culmina amb la presentació de la parella de gegantes. L’acte de presentació ha tingut lloc dins l’onzena edició del FuraFolk, organitzat pel Casal Popular La Fura, que s'ha celebrat a Solsona aquest passat dissabte, 11 de novembre.

Com són la parella de gegantes?

Les dues gegantes, de 3,70 i 3,80 metres d’alçada, defugen de l’heterosexualitat obligatòria, que remet a la dominació masculina i que es fonamenta a través del matrimoni —entès de forma tradicional i institucional—, a la qual estan subjectes la resta de parelles de gegants en l’actualitat.

Representen una parella, tot i que el seu creador especifica que això no determina l’orientació sexual de les gegantes ni tampoc determina la seva identitat de gènere.

Porten uns pentinats transgressors en contraposició amb els de les altres gegantes i gegants: una duu els cabells curts per la part frontal i llargs per la part posterior, mentre que pels costats els porta rapats, i l’altra geganta porta un pentinat basat en les trenes africanes i representa una persona de pell negra.

Pel que fa a la construcció dels cossos, mentre que a la majoria gegantes se’ls remarca una cintura estreta i són més primes que els gegants, les dues noves gegantes presenten diversitat de cossos: d’una banda, una té la part inferior de l’esquena i el cul més amples, la panxa i el pubis més grans —fet que intencionadament presenta l’ambigüitat entre una persona una mica grassa i una altra d’embarassada—, i els pits grans, ja que pretén visibilitzar com la societat és qui sexualitza els cossos i els condiciona; de l’altra, el cos de l’altra geganta representa una persona més prima i té la panxa, els pits i l’esquena més plas.

Pel que fa a l’expressió facial i corporal, una de les gegantes torça el cap com a símbol de desaprovació, qüestionament i tensió, al mateix temps que alça una llança subjectada amb les dues mans. Aquest fet es diferencia de la geganta tradicional que porta un ram de flors o objectes equivalents i té com a finalitat principal ser contemplada pels altres. L’altra geganta esdevé una paròdia del gegant guerrer, l’home totpoderós, i subjecta una porra en tant que símbol fàl·lic, que satiritza la cosmologia sexualitzada al voltant dels gegants i de les porres o objectes semblants que sostenen.

En ambdós casos representen personatges contemporanis, la qual cosa es plasma tant en la part escultòrica com en els vestits de les gegantes.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Reducció de les desigualtats
  • Igualtat de gènere
  • Educació de qualitat

Dins de