Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Mestres, infants, artistes i estudiants exploren el llenguatge artístic per aprendre i ensenyar millor

26 maig 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La UAB explora, des de fa mesos, el llenguatge artístic com a nou paradigma d’aprenentatge, en el marc del projecte europeu que està coordinant, Interstice, en el qual participen artistes escènics i visuals i universitats de Catalunya, Regne Unit, Itàlia i Noruega. El dimecres, 25 de maig, l’artista Rosa Llop ha conduït una sessió a l’escola Josep Ma de Sagarra, de Barcelona, en la qual han  participat els infants i mestres de primària així com els estudiants d’Educació Infantil i Primària de la UAB -futurs mestres- i les investigadores.

FotoEspaiCEscolaSegarra
Sessió a l'Escola Josep Ma Segarra, de Barcelona (Núria Grau @lagrau_photo).

El llenguatge artístic fomenta la consciència crítica dels infants en el procés de l’aprenentatge? Quins matisos desplega l’art en l’acte d’aprendre? Què aporta la pràctica artística a la feina de mestre?  

Aquestes són algunes de les preguntes amb les quals l’artista Rosa Llop ha conduït una sessió el dimecres, 25 de maig, en el marc de l’assignatura “Territoris de l'Art contemporani com a espais d'aprenentatge”, impartida per l'artista i professora Gemma París en els graus en Educació Infantil i Educació Primària de la UAB, a l’escola Josep Ma de Sagarra, de Barcelona. 

Rosa Llop és artista resident de la institució Hangar, en el marc del projecte "Espais C. Artistes residents a escoles de primària", projecte coordinat per l’Institut de Cultura de Barcelona i el Consorci d’Educació amb col·laboració d’EART i la UAB. La formació que ha ofert, de caràcter vivencial, de dues hores, ha permès posar en contacte mestres de l’escola Josep Maria de Sagarra i una trentena d'estudiants dels graus de l'àmbit d'Educació de la UAB -futurs mestres- per tal d’explorar conjuntament, de manera creativa, com la mediació del llenguatge artístic pot contribuir a una pedagogia crítica i creativa.

Aquesta sessió és la darrera sessió vivencial implementada des de la UAB, que ha comptat amb la col·laboració d'artistes visuals i escènics, nacionals i internacionals, en el marc del projecte de recerca europeu “Interstice, encounters between artists, children and educators”, que té per objectiu que la formació en educació a través de les arts dels futurs educadors se situï en l’àmbit de la creació i l’art contemporani, canviant el paradigma d'allò que les arts poden aportar a l’educació dels infants. 

Segons les coordinadores del projecte i professores de la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, Gemma París i Sílvia Blanch"la idea és que les fronteres entre art i educació es vagin diluint, i que el procés d'aprenentatge sigui mutu entre artistes, mestres i estudiants d'educació""Explorar el llenguatge artístic a l'aula no vol dir només fer treballs manuals, estem parlant d'una altra cosa, va molt més enllà, és un canvi de paradigma educatiu", diuen les investigadores de l'Autònoma.

L'artista Rosa Llop ha participat des del gener d'aquest any en diferents sessions del projecte. Va dur a terme una acció de pensament col·lectiu entorn les representacions del temps a una escola, posteriorment a un centre d'art, i després, a la Facultat de Ciències de l'Educació, amb l'objectiu de donar cabuda a un nou paradigma educatiu. 

L'objectiu és que "no només un artista entri a l'escola a treballar, per tal que els infants puguin conèixer estratègies conceptuals dels artistes, sinó que també l'escola vagi als centres artístics, i que els centres artístics esdevinguin centres educadors", expliquen les coordinadores d'"Interstice".

Un projecte que arriba a tot Europa 

"Interstice" -finançat per la Comissió Europea com a programa Erasmus+- l'estan desenvolupant, des del 2020, universitats, artistes i entorns culturals de Catalunya, Regne Unit, Itàlia i Noruega per promoure espais de trobada entre mestres, artistes i infants amb l'objectiu de millorar els processos d’aprenentatge i construir una pedagogia basada en la cocreació. 

Durant aquest curs 2021-22 cada soci de cada país del consorci hi ha participat amb la seva àrea d'expertesa, en les arts visuals o escèniques, treballant tant amb mestres i infants d'escoles com també amb facultats d'Educació dels països socis. A la UAB, amb artistes del projecte Espai C i amb el Teatre La Sala de Sabadell, amb els quals han investigat sobre els processos i impactes de l’aprenentatge col·laboratiu entre mestres d’educació infantil i artistes de dansa contemporània europeus.

Projecte “Interstice. Encounters between artists, children and educators” (Erasmus +, Strategic Partnerships).

Projectes per país: https://www.interstice.eu/projects

Xarxes socials@interstice_eu 

Dins de