La UAB i el CVC presenten l'entorn urbà digital Town-UAB
La UAB i el CVC han presentat l’entorn urbà digital Town-UAB, un projecte que reprodueix l’entramat de carreteres del campus i permet avançar en la recerca en conducció autònoma. La presentació s’ha fet dins la Jornada “Intel·ligència Artificial, Arts i innovació” durant la Setmana de la Innovació de la UAB 2025, on també s’han presentat altres prototips, fruit de la col·laboració entre la UAB i el Festival Cruïlla, a través de la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla de recerca en intel·ligència artificial aplicada a la música i les arts.
En el context de la presentació dels resultats d’innovació de la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla a la Setmana de la Innovació de la UAB, la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i el Centre de Visió per Computador (CVC) han presentat Town-UAB, un entorn urbà digital fotorealista inspirat en el Campus de la UAB, creat per entrenar, provar i validar models d’intel·ligència artificial (IA) per a la conducció autònoma. Aquest prototip representa un exemple paradigmàtic de recerca i innovació multidisciplinàries.
L’acte de presentació de Town-UAB s’ha emmarcat dins la Jornada “Arts, innovació i Intel·ligència Artificial”, organitzada per la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla de recerca en IA aplicada a la música i les arts, durant la Setmana de la Innovació de la UAB 2025, que es desenvolupa al llarg de tot el dia.
A través d’una iniciativa cofinançada per la Càtedra ENIA UAB-Cruïlla, el model digital Town-UAB permet la conducció en un entorn urbà amb la qualitat de simulació que ofereix Unreal Engine 5. Aquest entorn virtual permet crear escenaris de prova amb condicions variables de trànsit, il·luminació o climatologia reproduint el comportament de vehicles, vianants i altres elements amb gran detall. Això accelera l’entrenament dels sistemes d’IA i en facilita la validació i test en un entorn segur i controlat, abans de portar-los a carreteres reals.
Desenvolupat per un equip multidisciplinari d’enginyers, artistes 3D i investigadors en IA, Town-UAB complementa el treball del CVC amb el simulador de codi obert CARLA, una plataforma de referència internacional en recerca i innovació sobre conducció autònoma.
L’acte de presentació dels prototips de la Càtedra UAB-Cruïlla, entre els quals es troba Town-UAB, ha comptat amb la presencia del rector de la UAB, Javier Lafuente, el director de la Càtedra UAB-Cruïlla, Fernando Vilariño, i el director del Festival Cruïlla, Jordi Herreruela. Antonio López, catedràtic a la UAB i professor ICREA Acadèmia, investigador principal de conducció autònoma al CVC, ha explicat el desenvolupament del projecte i els resultats, així com les proves realitzades al campus de la UAB en mobilitat autònoma. Posteriorment, els participants han pogut pujar al vehicle autònom per realitzar un dels recorreguts pel campus universitari que s’han inclòs en l’entorn virtual.
Un espai ideal d’experimentació per a la IA
El Campus de la UAB és un entorn privilegiat per investigar i validar sistemes d’IA per a la conducció autònoma. Amb una superfície equiparable a un entorn urbà, compta amb carrers, aparcaments, rotondes, passos de vianants, zones verdes, transport públic i fluxos constants de persones i vehicles.
Aquesta configuració el converteix en un laboratori viu, ideal per provar solucions tecnològiques en condicions reals però controlades. Es tracta d’un espai experimental únic, on és possible avaluar i perfeccionar la conducció autònoma a partir de dades de circulació en situacions reals i complexes.
El nou entorn urbà virtual reprodueix digitalment l’entramat de carreteres del Campus on l’equip investigador del CVC ja hi realitza proves amb un vehicle elèctric i autònom equipat amb sensors i models d’intel·ligència artificial. La integració del campus dins la simulació permet adaptar les proves a les necessitats específiques de la recerca i avançar en la validació d’algoritmes de conducció intel·ligent.
Imatge del nou entorn urbà virtual Town-UAB.
IA per desvelar partitures inèdites i altres línies de recerca en el context de les arts
La Càtedra UAB-Cruïlla explora nous camins de transferència tecnològica des de la recerca en intel·ligència artificial cap al sector dels esdeveniments en viu, en col·laboració amb el Festival Cruïlla, un dels principals festivals de música de Barcelona. Un dels seus objectius és convertir el campus de la UAB i grans esdeveniments en espais d’experimentació, valoració i validació de diferents prototips i tecnologies, i en què el públic pugui participar en la definició de solucions d’IA tenint en compte el desenvolupament empresarial, les implicacions ètiques i la sostenibilitat.
Així, a més de la presentació del Town-UAB, durant la jornada d’avui es mostren altres prototips en forma de demostradors i actuacions multidisciplinàries que combinen intel·ligència artificial i art, entre les que destaquen els següents:
- Concert de partitures històriques inèdites: Concert coral acompanyat d’orgue amb obres inèdites de compositors catalans dels segles XVIII, XIX i inicis del XX, conservades a la Xarxa d’Arxius Comarcals i al Centre de Documentació de l’Orfeó Català. Les obres, interpretades per l’ensemble vocal De Canendi Elegantia, són el resultat d’una col·laboració multidisciplinària entre investigadors dels departaments d’Arts i Musicologia, de Ciències de la Computació de la UAB, el CVC i diversos arxius musicals catalans. El projecte integra tecnologia de reconeixement de música manuscrita, musicologia i interpretació artística amb l’objectiu de digitalitzar, transcriure i difondre un patrimoni musical fins ara inèdit i contribuir així a la seva recuperació i retorn a la societat després de segles d’oblit.
- Candela: Representació audiovisual contemporània inspirada en la improvisació i espontaneïtat del flamenc. L’obra es construeix majoritàriament en directe, amb l’artista, María Badji, creant música i visuals a través del moviment del cos, generant una experiència artística única en cada representació. Amb tecnologia immersiva, sistemes de visió per computador i dispositius interactius, l’artista controla en temps real els sistemes sonors, visuals i lumínics, convertint-se en un canal entre expressió humana i resposta tecnològica.
- Harmon.IA: interaccions entre músics i la IA. Es tracta d’un projecte en col·laboració amb l’Institut d’Investigació d’Intel·ligència Artificial (IIIA-CSIC) que presenta dues propostes d’interacció entre artistes i intel·ligència artificial: 1) ImprovIA acompanya les improvisacions dels pianistes Ignasi Terraza i Carles Marigó, amb la IA generant sons i ambients que influeixen la seva interpretació. 2) Ghost Drum, on es crea un diàleg entre un pianista i una bateria controlada per IA, explorant improvisació i llibertat rítmica en temps real.
- Beyond Collapse: per crear paisatges sonors únics. Projecte de música electrònica liderat per dos DJs cíborgs, David Hernàndez i DJ Huex, que combinen habilitat humana i IA per crear paisatges sonors únics. L’espectacle explora la relació entre humanitat, tecnologia i ètica, amb ritmes electrònics, instruments en directe i algorismes generant melodies en temps real. Llums, visuals i interacció del públic es sincronitzen amb la música, oferint una experiència immersiva i futurista que convida a reflexionar sobre la simbiosi entre humans i màquines.
La Jornada es complementa amb un estand informatiu i altres vuit prototips demostradors d’investigadors i estudiants associats a la Càtedra que s’han presentat a la Plaça Cívica de la UAB al llarg del matí.
Pioners en conducció autònoma
El CVC, centre CERCA consorciat entre la UAB i la Generalitat de Catalunya, és un referent internacional en recerca en visió artificial i intel·ligència artificial aplicada a la conducció autònoma. Amb més de 30 anys de trajectòria, ha estat pioner en el desenvolupament de sistemes de percepció i reconeixement visual per a vehicles intel·ligents.
Entre les seves aportacions més rellevants destaca la creació del simulador CARLA, l’any 2017, desenvolupat en col·laboració amb Intel. Aquest simulador s’ha convertit en un estàndard mundial en recerca i desenvolupament en conducció autònoma i va ser reconegut amb el Premi Nacional de Recerca al Partenariat Públic-Privat el 2021. El CVC ha participat també en el desenvolupament de sistemes de conducció autònoma enfocada en entorns rurals, un dels reptes emergents per millorar la connectivitat territorial i la mobilitat sostenible més enllà de les ciutats,