Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

La UAB commemora el Dia Internacional de la Dona i la Nena a la Ciència

21 feb. 2022
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Sota el lema “Superem l’androcentrisme a la Ciència i la Tecnologia. Tenim les eines, només cal aplicar-les”, a l’acte institucional, celebrat el dia 17 a la Sala d’actes de les Facultats de Ciències i de Biociències, s’han presentat les Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de la Xarxa Vives, que inclouen eines per superar l’androcentrisme a la docència de la ciència i la tecnologia.

Dia Dona Nena Ciencia

La vicerectora d’Innovació i Projectes Estratègics, Rosa Ma Sebastián Pérez, que ha presidit l’acte, ha donat dades sobre la presència de dones en els àmbits STEM de la UAB: 40% en ciències experimentals, 27% en tecnologies i només un 7% en informàtica. En aquest sentit, la vicerectora ha afirmat que “l’exclusió de les dones en aquests àmbits té dos greus conseqüències: d’una banda, la pèrdua d’oportunitats laborals i econòmiques i, de l’altra, el coneixement i les tecnologies són androcèntriques”.

A continuació, Maria Olivella Quintana, professora de la UOC i co-coordinadora del projecte de Guies per a una docència universitària amb perspectiva de gènere de la Xarxa Vives, s’ha referit a l’11 de febrer com un dia en el que “s’ha de parlar de la manca de les dones i les nenes en el coneixement acadèmic”. Per a Olivella, cal pensar tres nivells de solucions: abans de la universitat, durant la universitat i abast acadèmic. “Les guies de la Xarxa Vives incideixen en la fase ‘durant la universitat’ i aquest moment és imprescindible”, ha afirmat Olivella.

Per la seva banda, Sònia Estradé, professora del Departament d’Enginyeria Electrònica i Biomèdica de la Universitat de Barcelona i autora de la Guia d’Enginyeria Electrònica de Telecomunicació, ha reflexionat sobre els estereotips de gènere que tenen els i les estudiants quan arriben a la universitat i ha destacat el paper de la perspectiva de gènere en els estudis perquè “és important no donar una imatge patriarcal de l’enginyeria”.

Per últim, Sandra Saura Mas, professora del Departament de Biologia animal, Vegetal i Ecologia de la UAB, investigadora del CREAF i autora de la Guia de Biologia, ha parlat sobre la incorporació de la perspectiva de gènere en la biologia amb diferents propostes: ciència androcèntrica o ginecèntrica, el sistema sexe-gènere, la diversitat queer, la sexualitat i l’orientació afectivo-sexual, la interseccionalitat i la comunicació i la relació amb l’alumnat.

 

 

 

 

 

 

 

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

    Dins de