Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Especialistes aborden el tema «ja present» de la conducció autònoma en un congrés a la UAB

22 maig 2024
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

Els dies 6 i 7 de juny, es va celebrar el Congrés Internacional sobre Conducció Autònoma i Seguretat Jurídica del Transport, en el marc d'un projecte de recerca homònim finançat pel Ministeri de Ciència, Innovació i Universitats que compta amb el professor Eliseo Sierra com a investigador principal. Els ponents van abordar des de punts de vista legals, socials i ètics un tema que, com afirmava Montserrat Iglesias, directora de l'àmbit de Prevenció i Seguretat Integral de l'Escola FUAB Formació, apunta al futur però «ja és present» entre nosaltres.

Conducció autònoma

La directora de l'àmbit de Prevenció i Seguretat Integral - Escola FUAB Formació, Montserrat Iglesias-Lucía, va inaugurar el Congrés Internacional sobre Conducció Autònoma i Seguretat Jurídica del Transport donant la benvinguda a totes les persones assistents, als ponents i a Eliseo Sierra Noguero, investigador principal del projecte Conducció Autònoma i Seguretat Jurídica del Transport (ADLAW), responsable de la cloenda de l'acte.

Segons Iglesias, el fet que vehicles puguin circular de manera autònoma, fins fa poc temps inimaginable, ha suscitat la «il·lusió de reduir els accidents de trànsit» entre altres hipòtesis, però planteja alhora dubtes i reptes en aspectes com ara, justament, la seguretat. «Ha de romandre la intel·ligència humana darrera de la intel·ligència artificial?», reflexionava. La qüestió de la conducció autònoma té també dimensions jurídiques, ètiques i fins i tot de planificació urbana, com explicava la directora de l'àmbit de Prevenció i Seguretat Integral, que va anunciar que, al llarg del congrés, els experts tractarien sobre multitud de recerques i experiències relacionades amb aquesta nova realitat.

El primer panel del congrés va versar sobre ètica i drets fonamentals davant de la conducció autònoma, un tema directament relacionat amb el desenvolupament de la intel·ligència artificial i la seva incidència en la intimitat i la protecció de dades. En aquest sentit, el professor de dret constitucional de la UAB José Carlos Remotti va subratllar que el cotxe autònom estarà connectat a la xarxa de telecomunicacions, a la infraestructura viària i a altres vehicles i que circularà una gran quantitat d'informació sobre desplaçaments, agenda de contactes o dades biomètriques.

Remotti, a més, va valorar que el cotxe autònom serà «un hub de múltiples activitats» i el fet de traslladar persones serà només una de les seves funcions, tot fent un símil amb l'evolució que ha viscut la telefonia mòbil. Al mateix primer panel, Lela Janashvili, professora de la Universitat de Tbilisi, va dissertar sobre la regulació de la protecció de dades i la circulació viària a Geòrgia i Jorge Ortega, professor de dret mercantil de la UAB, va tractar sobre la necessitat d'un codi ètic homologat.

El congrés va continuar amb altres panels sobre planificació i controls administratius dels cotxes autònoms, responsabilitat penal i civil derivada de l'ús de cotxes autònoms, el règim d'assegurances dels cotxes autònoms i el risc d'atacs cibernètics. El dia 7 al matí es van desenvolupar els dos últims panels del congrés sobre aeronaus no tripulades i mobilitat aèria urbana i sobre regulació, seguretat i assegurances al voltant dels vaixells autònoms.

 

Projecte d'I+D+I sobre Conducció Autònoma i Seguretat Jurídica del Transport (ADLAW). Projecte financiat per la Convocatòria de Projectes de Generació de Coneixement 2021 del Ministeri de Ciència i Innovació. Modalitat: Recerca No Orientada Tipus B. PID2021-123070NB-I00 (2022-2025)

Institucions col·laboradores en la organització del Congrés

Dins de