Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Es presenta un curs per al professorat que treballa amb alumnat gitano en situació de vulnerabilitat 

26 set. 2025
null Bluesky Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

La Facultat de Filosofia i Lletres de la UAB acollirà el dijous 2 d’octubre la presentació del curs Realidad Educativa en la Comunidad Gitana en Exclusión, que està dirigit a professionals i estudiants de l’àmbit educatiu i social que treballin amb alumnat gitano en situació de vulnerabilitat. El curs, que és gratuït i majoritàriament a distància, està organitzat per l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals, en col·laboració amb la UAB, i està finançat pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030. Ofereix prop de 50 places, i es durà a terme del 2 d’octubre al 19 de desembre.

Aula amb dues nenes gitanes

«La formació del professorat és essencial, ja que molts desconeixen com intervenir amb minories ètniques»

En l’acte de presentació del curs Realidad Educativa en la Comunidad Gitana en Exclusión, el dia 2 d’octubre a la UAB, hi participaran Esther Zapater, secretària general de la UAB; Fernando Macías Aranda, director de l’Oficina d’Igualtat de Tracte i No-Discriminació del Departament d’Igualtat i Feminisme de la Generalitat de Catalunya, i Juan de Dios Ramírez Heredia, cofundador de l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals (IRASC). La temàtica del curs coincideix amb l'any temàtic al qual destina la UAB aquest curs acadèmic, que és la diversitat.

El curs, que és gratuït i està finançat pel Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, s’adreça a professionals i estudiants de l’àmbit educatiu i social que treballin amb alumnat gitano en situació de vulnerabilitat.

L’objectiu del curs és formar professionals per garantir la inclusió de l’alumnat a les aules, adaptant el sistema educatiu a les demandes emergents d’aprenentatge. Per a això, és necessari repensar les pràctiques pedagògiques, fomentar entorns inclusius i valorar la diversitat com a recurs educatiu. «Això inclou atendre tant les diferències individuals com els aspectes culturals i abordar conductes disruptives amb estratègies eficaces que afavoreixin la integració en aules multiètniques. La formació del professorat és essencial, ja que molts desconeixen com intervenir amb minories ètniques», expliquen els responsables de l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals.

Durant les 35 hores del curs es tractaran bones pràctiques i estratègies educatives innovadores per afrontar qüestions com l’absentisme o l’abandonament escolar prematur en contextos en risc d’exclusió. També es tractaran qüestions com la inclusió i igualtat, prejudicis, estereotips, l’antigitanisme, l’atenció a la diversitat i la perspectiva de gènere aplicada a l’educació, entre d’altres.

El curs s’impartirà tots els dijous fins al desembre. La primera sessió, el dia 2 d’octubre, serà presencial, de 16.30 a 20 h, i la resta de sessions seran en línia de 17 a 19 h, exceptuant el tancament, que serà de 16.30 a 20 h. El curs comptarà amb aproximadament 50 places, distribuïdes per tot el territori nacional. L’organitzador del curs és l’Institut Romanó per a Assumptes Socials i Culturals, entitat que té com a finalitat la promoció integral a escala social, cultural i humana del poble gitano, fomentant la conservació i evolució dels seus usos i costums.

Més informació del curs: Realitat Educativa Gitana II Edició 2025 

Dins de