Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

Els docents consideren que els patis són espais que cal potenciar pedagògicament

21 abr. 2015
Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail
Els patis d'escoles i instituts han centrat la mirada d'una seixantena de professionals de l'educació a la II Trobada de Coeducació- “Conflictes i desigualtats al pati: construïm?”, organitzada per l'Institut de Ciències de l'Educació (ICE) de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) el dissabte, 18 d’abril, a UAB-Casa Convalescència (Barcelona).
Coeduacio2015
“Els nens continuen ocupant l'espai central per jugar a futbol, i les nenes queden arraconades en altres espais secundaris”.
Alguns punts claus i conclusions de la trobada han estat:

1- Cal més implicació per part de l'equip docent i treballar la coeducació de manera transversal i consensuada en tot l'àmbit educatiu, no només a l'hora del pati.

2- Els materials i les dinàmiques de dins de l'aula poden sortir fora (cal trencar la dicotomia dins/fora- ordre/desordre). Cal un ús de l'espai sense horari rígid i poder circular segons les necessitats. És necessària una mirada oberta que superi els estereotips.

3- No han canviat els estereotips amb el pas dels anys. Els nens continuen mostrant actituds violentes, invasions d'espais i sovint aquest són fixos. En canvi, les nenes busquen qualsevol racó per poder estar. Cal transformar els espais d'esbarjo, per millorar les relacions igualitàries de gènere. A les lligues d'esports juguen poques nenes. Les pilotes susposen un problema en diferents situacions. Cal diferents maneres de gestionar el pati com són necessàries més opcions de joc.

4- Tot i que hi ha espai, aquest no està ben organitzat.

5- Cal fer protagonistes a l'alumnat per millorar el procés de canvi i crear diferents espais i propostes per donar resposta al màxim d'inquietuds.

“Els nens continuen ocupant l'espai central per jugar a futbol, i les nenes queden arraconades en altres espais secundaris”, expliquen els responsables de la II Trobada de Coeducació, Maria Rosa Gil, de l’ICE-UAB, Júlia López Quintana i Marta Morta Mateo, mestres i coordinadores del projecte.

Els assistents a les jornades han estat docents i professorat d’escoles bressol, de primària i de secundària. Les persones formadores dels tallers formen part del grup de treball “Grup de Coeducació”, de l’ICE de la UAB. El professorat va explicar algunes experiències de centres educatius que estan aplicant noves estratègies i nous models, en aquest sentit.

En la trobada hi va haver una conferència d’Amparo Tomé González, que fou professora i investigadora de la UAB així com d’instituts de secundària, abans de passar per l’Institut d’Educació de la Universitat de Londres, i ara és assesora en educació per a institucions i governs. Amparo Tomé va parlar del model coeducatiu escolar com a esperança i futur per una nova ciutadania. A continuació es van desenvolupar tres tallers simultanis: “El pati: espai que educa…espai viu”, (educació infantil); “Viure i organitzar els espais: el pati” (educació primària); Per què focalitzem la mirada en els patis? (educació secundària).

El Grup de Coeducació, de l'ICE de la UAB, constituït el 2006 i format per docents de diferents nivells educatius, estan preocupats pels estereotips de gènere presents a la societat actual. Han treballat temes com el tractament de l’afectivitat i la sexualitat a les diferents etapes, alternatives del llenguatge sexista, aportacions dels sabers de les dones al llarg de la història, l’anàlisi de conflictes i espais del pati, entre d’altres. El grup elabora materials de suport i recursos educatius per treballar als diferents nivells educatius, des de l’escola bressol a la secundària.

Dins de