Vés al contingut principal
Universitat Autònoma de Barcelona

El rector agraeix «el compromís de la comunitat universitària» en el Claustre de la UAB

18 juny 2026
Compartir a Bluesky Compartir a LinkedIn Compartir per WhatsApp Compartir per e-mail

El Claustre de la UAB es va reunir el 18 de juny en una doble sessió, en la qual el rector, Javier Lafuente, va agrair «novament el compromís, la responsabilitat i el magnífic treball diari de tota la nostra comunitat universitària». S’hi van aprovar el reglament del mateix Claustre, el Reglament general de centres i estructures i la reelecció de la síndica de greuges, i s’hi van debatre diversos informes anuals sobre l’activitat institucional de la Universitat.

Claustre

En el punt d’informacions del rector al Claustre, Lafuente va destacar diverses dades econòmiques rellevants per a la institució. Segons va afirmar, és «una fita molt rellevant que canviarà el futur de la nostra universitat a mitjà i llarg termini» el fet que el Govern de la Generalitat hagi anunciat finalment que disposarà de nous pressupostos, perquè permetrà avançar cap al «projecte de contracte programa vinculat a la rendició de comptes». Això haurà de permetre atendre, entre altres aspectes, la «necessitat imperiosa» de cobrir «les despeses de ciutat pròpies del nostre campus, que ens diferencien clarament de la resta de les universitats catalanes».

Pel que fa a les infraestructures de la Universitat, es va referir a «l’inici imminent» de les obres a les instal·lacions de l’Artèxtil de Sabadell i els avenços en la licitació del segon edifici de les noves instal·lacions de la Facultat de Psicologia i de Logopèdia i de l’Institut de Neurociències. Precisament, la Facultat de Psicologia i de Logopèdia és un dels centres que va esmentar el rector pel fet d’haver assolit l’acreditació institucional de l’Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya (AQU), així com la Facultat d’Economia i Empresa. Lafuente es va referir també als avenços en aquest sentit de les facultats de Biociències i de Ciències, així com a l’acreditació europea aconseguida recentment per la Facultat de Veterinària i l’acreditació global de la Facultat de Medicina.

Quant al personal de la UAB, el rector va assegurar que «mantenim el rumb per assolir el nostre objectiu d’incorporar més de 380 professors» i es va referir a la recent creació i assignació de 25 places de personal administratiu. Va destacar també la tasca duta a terme per la Gerència de la UAB, ja que, «en un temps rècord, s’han desbloquejat compromisos històrics i s’ha dissenyat un rumb clar per als anys vinents». I en l’àmbit de l’administració universitària, va informar de la posada en marxa del nou Catàleg de Tràmits de la UAB, que «neix per aplegar en un únic espai tots els procediments i serveis de la Universitat», i de la Finestreta Única, un «assistent virtual que facilita els canals de comunicació i els mecanismes de resolució de problemes de la nostra comunitat».

Lafuente va anunciar al Claustre que, a partir d’una «proposta directa del nostre alumnat», el lema oficial de la UAB per al curs 2026-2027 serà «Cultura catalana, de les arrels al futur». Quant a la política de solidaritat amb Palestina i el compromís de la UAB amb la pau i els drets humans, es va referir a l’acció del grup de treball del Consell de Govern i va destacar l’espai web Campus Refugi UAB al portal de la Universitat, la implementació de les beques Palestina i dels ajuts extraordinaris per a l’alumnat afectat pel conflicte de l’Iran i la incorporació formal de l’Escola de Cultura de Pau de la UAB com a observador actiu al grup.

Informes i eleccions

En altres punts de l’ordre del dia, el Claustre va elegir els membres de la Comissió de Convivència de la UAB i va aprovar el Reglament general de centres i estructures, que s’ha adaptat als nous Estatuts de la institució i que vol, segons la secretària general, Esther Zapater, respondre al «repte de ser una universitat pública que es reinventa sense perdre l’essència». Lafuente, per la seva banda, es va referir també a aquest aspecte i va afirmar que «volem obrir un procés participatiu, transparent i negociat de reflexió conjunta sobre les nostres estructures departamentals».

La Sindicatura de Greuges de la UAB va protagonitzar dos punts del Claustre, atès que es va presentar i aprovar l’única candidatura per a l’elecció de la síndica per a un nou període: es tracta de la professora María Jesús Espuny, que ocupa el càrrec de síndica de greuges de la Universitat des de 2022. Espuny va presentar també el seu informe anual al Claustre, en què va destacar que la comunitat universitària coneix cada cop més aquesta institució i va agrair la «relació fluïda» que manté amb els diferents òrgans i serveis de la UAB.

El Claustre va debatre també dos altres informes anuals, tots dos presentats per la secretària general de la UAB. Pel que fa a l’informe anual del sistema d’integritat institucional, Zapater es va referir al funcionament dels diferents instruments de la Universitat en aquest terreny, com ara el Canal Ètic, la Comissió Antifrau, el mapa de riscos o les accions formatives. I en la presentació de l’informe anual sobre el Protocol per prevenir i actuar contra l’assetjament sexual, l’assetjament per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i la violència masclista a la UAB, va detallar les accions dutes a terme en els tres eixos del Protocol: la prevenció, l’actuació i la reparació.

La reunió va sumar una doble convocatòria del Claustre: en una sessió extraordinària, l’òrgan va sotmetre a votació l’aprovació del seu nou reglament, adaptat als Estatuts que la UAB ha adoptat a partir del nou marc legal establert per la LOSU. Seguidament, en una sessió ordinària, el Claustre va debatre la presentació dels diferents informes i l’elecció de la síndica de greuges i de la Comissió de Convivència.

La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible

  • Pau, justícia i institucions sòlides
  • Educació de qualitat

Dins de