El nombre de bicicletes robades a Barcelona creix un 34 % i reflecteix la vulnerabilitat d'aquest transport sostenible
El nombre de bicicletes robades a Barcelona ha augmentat un 34 % en els darrers dos anys. Així es desprèn d’un estudi realitzat per l’Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB) on queda palesa la vulnerabilitat de les persones que opten per desplaçar-se de manera sostenible a les ciutats.
L’estudi, dut a terme pel grup de recerca City Lab BCN de l’ICTA-UAB, indica que l’any 2023 es va denunciar el robatori de 1.167 bicicletes a la ciutat de Barcelona, una xifra considerablement superior a les 870 bicicletes sostretes durant l’any 2021 i les 1.042 bicicletes robades a l’any 2022. L’informe mostra una tendència creixent d’aquesta xifra que, segons alerten els investigadors, podria ser considerablement superior degut a la gran quantitat de sostraccions que no es denuncien davant les autoritats.
Per poder disposar d’una base de dades precisa sobre robatoris i altres incidències que pateixen les persones ciclistes, l’ICTA-UAB ha posat en marxa la campanya "Aturem els robatoris de bicicletes", impulsada en el marc del programa IMPETUS de la Unió Europea. L’objectiu és recopilar dades detallades a través de la ciència ciutadana i de l'app BiciZen, una eina que permet informar sobre diferents tipus d’incidències i generar una base de dades precisa per millorar la recerca.
L’estudi de l’ICTA-UAB ofereix informació sobre els robatoris de bicicletes en els diferents districtes i barris de la ciutat a partir de les dades facilitades pel cos policial de Mossos d'Esquadra. Segons el document, durant l’any 2023 es van robar a Barcelona 68,5 bicicletes per cada 100.000 habitants, la qual cosa suposa més de 3 bicicletes al dia.
La vulnerabilitat de les persones que opten per la bicicleta com a mitjà de transport davant dels robatoris és especialment elevada en determinades zones de la ciutat. Dels 1.167 casos denunciats l’any passat, la majoria va ser als districtes de Sant Martí, Ciutat Vella, l’Eixample i Sarrià-Sant Gervasi, els mateixos que en anys anteriors. Aquests districtes junts representen el 69 % del total d’usurpacions denunciades a Barcelona. Districtes com Nou Barris, Les Corts o Horta-Guinardó registren una incidència menor, tot i que els casos no són inexistents.
El districte de Sant Martí és el més afectat, amb 255 casos. El segueix de ben a prop el districte de Ciutat Vella amb 223 denúncies i, en tercer lloc, l’Eixample amb 221 casos denunciats. No és casualitat que en aquests districtes es produeixin més usurpacions, ja que coincideix que són les zones amb més bicis aparcades al carrer i on, majoritàriament, es produeixen els delictes.
L’estudi de l'ICTA-UAB va més enllà i mostra quins són els barris —dels districtes esmentats— on els robatoris de bicicletes són una de les principals preocupacions. En examinar les dades, el barri del Raval (Ciutat Vella) ocupa la primera posició amb 93 denúncies, seguit per la Dreta de l’Eixample (Eixample) amb 70, i Diagonal Mar i el Front Marítim del Poblenou amb 76 bicicletes usurpades. Els segueixen Poblenou, amb 55, i el Barri Gòtic amb 47.
Variacions estacionals i horàries
L'informe revela que el pic de robatoris es produeix en els mesos de gener i octubre, mentre que els mesos de maig i juny són els que registren una incidència més baixa. Pel que fa a les franges horàries, la majoria dels robatoris es concentren entre les 20 h i les 0 hores, quan les bicicletes estan aparcades durant períodes prolongats.
Les dades mostren que la majoria dels robatoris de bicicletes tenen lloc a la via pública, però també s'han registrat robatoris en espais residencials i comunitaris.
El grup de recerca, però, vol aprofundir en l’estudi d’aquestes dades a través de la participació ciutadana per valorar si altres robatoris de la via pública no es denuncien a la policia i, per tant, aquestes dades poden estar esbiaixades.
Les víctimes dels robatoris sovint no compren una altra bicicleta i deixen de fer servir aquest mitjà de transport. Concretament, a la ciutat de Barcelona s’estima que aproximadament 1 de cada 5 víctimes de robatori abandona l’ús de la bici.
Per fer front a aquesta onada de robatoris, Jordi Honey Rosés, investigador principal de l'estudi, afirma que cal afavorir els aparcaments segurs, que és una de les assignatures pendents per abordar també el canvi climàtic.
L'informe es presentarà oficialment el proper 19 de setembre a les 18 h a Barcelona, a l'aparcament segur de bicicletes que la cooperativa CUBIC ha obert recentment al carrer Progrés 35, al barri de Gràcia.