El Claustre aprova l'informe del rector sobre l'acció de govern de la UAB
El Claustre de la UAB s'ha reunit aquest matí en una sessió ordinària per debatre l'informe anual presentat pel rector Javier Lafuente sobre l'acció de govern endegada per la institució al llarg de 2023. L'informe s'ha sotmès a votació i ha estat aprovat amb 95 vots a favor, 21 en contra i 15 en blanc. El Claustre, a més, ha debatut sobre el procés d'elaboració dels nous Estatus de la UAB i sobre els informes anuals de la Sindicatura de Greuges i de l'Observatori per a la Igualtat, a més de l'informe sobre ètica universitària.
L'informe del rector ha recollit diferents informacions referents a l'estabilització del personal de la UAB, com ara la incorporació de 173 places de professorat i l'increment addicional de 194 places previst per al 2024, el compromís de revisar el procés de provisió de places i concursos de professorat substitut o la rebuda d'aproximadament un milió d'euros per al pla de xoc del personal administratiu. Lafuente ha informat d'altres qüestions que afecten a la comunitat universitària, com ara la creació del Servei d'Igualtat i Diversitat, que donarà una atenció interseccional a l'estudiantat, o la presentació d'una nova proposta en referència a l'anomenat "premi de jubilació" que, segons ha afirmat, s'espera que tingui l’autorització de la Generalitat. Sobre aquest tema, la Junta del Personal Tècnic, de Gestió, Administratiu i de Serveis ha convocat una mobilització al Rectorat que ha conclòs amb la lectura d'una declaració al començament del claustre.
Pel que fa a les activitats de docència, recerca i transferència, el rector ha informat d'iniciatives i projectes com ara el nou model formatiu transversal de la formació basada en reptes en el marc del projecte ECIU University, el desenvolupament pioner d'un model formatiu basat en microcredencials, el llençament d'una convocatòria pròpia per a l’adquisició de nou equipament científic amb una dotació de 500.000 euros, la participació en el programa Horizon Europe amb 24 milions d'euros signats el 2023 o la captació de recursos per valor de més de cinc milions d'euros per part de les empreses derivades de la UAB.
L'informe ha recollit altres accions institucionals com ara la'implementació de la nova imatge corporativa de la UAB, la creació de refugis climàtics amb la plantació de 350 arbres o l'increment de les actuacions dedicades a incrementar el nivell de sostenibilitat del campus fisn a representar el 55% del PIU l'any 2024. A més, el rector ha aprofitat la seva intervenció per referir-se al conflicte actual a la franja de Gaza i reiterar "el nostre suport a l'Organització de les Nacions Unides, que ha advocat insistentment pel compliment del dret internacional per part de tots els actors del conflicte, per la seva resolució pacífica i per la promoció d'acords de pau".
Abans de l'aprovació de l'informe, el Claustre ha debatut en dos torns de paraules en què s'ha discutit sobre altres aspectes de l'activitat institucional com ara de la burocratització de l'activitat acadèmica, l'enfocament futur de la programació docent, el concepte de cogovernança i la relació del Rectorat amb els centres, la dotació de beques per a personal investigador, el model de presencialitat o la reserva de places per a persones amb discapacitat.
Nous Estatuts i informes anuals
La UAB està immensa actualment en la redacció dels nous Estatuts adaptats a la Llei Orgànica del Sistema Universitari aprovada recentment, i el Claustre ha dedicat un punt de l'ordre del dia a la informació sobre l'estat d'aquest procés. La secretària general, Esther Zapater, ha detallat la feina desenvolupada fins ara per la comissió redactora i pels diferents grups de treball, que donarà pas a un procés participatiu obert al conjunt de la comunitat universitària a partir del proper mes de febrer, segons com està previst.
Zapater ha estat l'encarregada de presentar també dos informes anuals al Claustre. D'una banda, l'informe d'activitats en matèria d’ètica universitària ha tractat principalment sobre el funcionament del canal ètic, que ha rebut ja quatre comunicacions, i difernts accions formative en matèria d'ètica i integritat, a més del projecte d'elaboració d'un mapa de riscos de la Universitat. D'altra banda, l'informe anual de l'Observatori per a la Igualtat, centrat en l'aplicació del Protocol per prevenir i actuar contra l'assetjament sexual, l'assetjament per raó de sexe, orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere, i la violència masclista.
L'informe d'enguany cobreix el període de l'1 de desembre de 2022 al 30 de novembre de 2023 i, per tant, incorpora ja les actuacions endegades a partir de la modificació del protocol que va ser aprovada el 14 de desembre de 2022. Segons ha explicat la secretària general, en el període cobert per l'informe, l'Observatori per a la Igualtat ha atès 27 casos de discriminació, assetjament o violències masclistes i lgbti-fòbiques. A més, hi ha hagut set sol·licituds d'activació del Protocol i convocatòria de la comissió tècnica assessora. L'informe explica també que s'ha encarregat a l'entitat Fil a l'Agulla l'elaboració d'una metodologia per abordar la reincorporació del professorat que ha estat sancionat. Zapater ha detallat també les accions de sensibilització que han pogut ser endegades gràcies al finançament obtingut a través del Pacte d'Estat contra la Violència de Gènere.
Finalment, la síndica de greuges de la UAB, María Jesús Espuny, ha explicat en el seu informe anual que, l'any 2022, la Sindicatura de Greuges va atendre un total de 161 instàncies, un augment notable respecte els anys anteriors (l'any 2021, en van ser 105). Les queixes arribades durant aquest període han estat relacionades amb qüestions acadèmiques -avaluació, relacions amb el professorat, etc.-, amb el funcionament dels serveis a la comunitat universitària o amb temes de mobilitat i d'acccés al campus, entre d'altres.
La UAB, amb els Objectius de Desenvolupament Sostenible
- Educació de qualitat