El Campus Ítaca finalitza el seu primer torn
Un total de 155 joves participants en aquesta primera tanda de la 23a edició del Campus Ítaca han completat una setmana d’activitats, convivència i descoberta de la vida universitària a la UAB.
El primer torn de la 23a edició del Campus Ítaca de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) va concloure el passat 3 de juliol després de set dies d’activitats. 155 joves de diversos municipis del Vallès Occidental van poder viure la universitat des de dins, conèixer diferents àmbits del coneixement i reforçar les seves expectatives de futur acadèmic.
El Campus Ítaca, impulsat per la Fundació Autònoma Solidària (FAS) en col·laboració amb la Facultat de Ciències de l’Educació de la UAB, és un programa socioeducatiu pioner que enguany arriba a la seva 23a edició. En aquesta edició hi participen 324 estudiants de 3r d’ESO de 67 instituts i 15 municipis del Vallès Occidental.
L’acte de cloenda d’aquest primer torn es va desenvolupar simultàniament a la Sala d’Actes de la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia i al Rectorat de la UAB. Va comptar amb la participació de famílies, monitors i monitores, professorat i representants institucionals.
A la Facultat de Ciències Polítiques i de Sociologia, la taula presidencial va estar formada per Assumpció Malgosa, vicerectora de Recerca de la UAB; Xavier Garcés, president del Consell Comarcal del Vallès Occidental, i Àlex Márquez, coordinador del Campus Ítaca.
Paral·lelament, al Rectorat, l’acte va comptar amb la benvinguda de Laura Santamaria, vicerectora de Cultura i Política Lingüística de la UAB, i amb les intervencions d’Ignasi Giménez, del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya; Jordi Prat, director de la FAS; i Elizabeth Segovia, exalumna del Campus Ítaca i actual estudiant de Psicologia a la UAB. L’estudiant va dirigir-se als joves de la manera següent «Recordo amb emoció aquell Campus Ítaca d'ara fa quatre anys. La universitat és un lloc per créixer com a persona i per a mi entrar a la UAB ha estat un repte, però m'ha valgut la pena. Us aconsello que gaudiu dels processos, del camí i que no tingueu por».
Un dels moments més destacats de la jornada va ser la presentació dels projectes desenvolupats pels diferents grups durant la setmana. Els i les participants van compartir els resultats dels seus treballs, elaborats amb l’acompanyament del professorat universitari al llarg d’aquests dies, mostrant els coneixements adquirits en àmbits tan diversos com les ciències, la comunicació, la política, les neurociències o la intel·ligència artificial.
Durant la cerimònia també es van lliurar els premis dels concursos artístic i literari del Campus. L’Ainhoa Campos va rebre el reconeixement del concurs artístic, mentre que la Raquel Crespo va ser distingida com a guanyadora del concurs literari.
En la seva intervenció, Assumpció Malgosa va animar els joves a continuar formant-se i a imaginar-se en un futur a la universitat: «Potser heu pensat que vosaltres també podeu ser aquí, a la universitat, i això és molt important. Continuar estudiant és una oportunitat vital per construir un futur». Per la seva banda, Laura Santamaria va destacar el caràcter inclusiu de la UAB i el compromís de la institució amb la igualtat d’oportunitats, tot felicitant els participants per la feina feta durant aquests dies i a les seves famílies per ser part imprescindible en aquest camí.
Tot i el tancament d’aquest primer torn, el Campus Ítaca continuarà la seva activitat amb el segon torn, entre el 7 i el 15 de juliol. Així, la UAB i la FAS continuaran oferint a nous participants l’oportunitat de descobrir l’entorn universitari i de construir noves expectatives de futur a través de l’educació.
Aquest programa compta amb el suport del Consell Comarcal del Vallès Occidental, la Diputació de Barcelona, la Generalitat de Catalunya i els ajuntaments participants (Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Castellar del Vallès, Cerdanyola del Vallès, Montcada i Reixac, Palau-solità i Plegamans, Polinyà, Ripollet, Rubí, Sabadell, Sant Cugat del Vallès, Sant Quirze del Vallès, Santa Perpètua de Mogoda, Sentmenat i Terrassa).